Eskoorochi R, Haji Zeinolabedini M, Nozar S. A Study of Per Capita Reading Measurement Parameters and a Framework Presentationfor Its Measurement in Iran
. Research on Information Science and Public Libraries 2012; 18 (1) :67-88
URL:
http://publij.ir/article-1-153-fa.html
اسکروچی رقیه، حاجی زین العابدینی محسن، نوذر سمانه. بررسی مؤلفههای محاسبه سنجش سرانه مطالعه و ارائه چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1391; 18 (1) :67-88
URL: http://publij.ir/article-1-153-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران ، eskrootchi@tums.ac.ir
چکیده: (13674 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش علاوه بر شناسایی مؤلفههای مؤثر در سنجش سرانه مطالعه با بررسی متون و استفاده از نظرات خبرگان، ارائه مؤلفههای نهایی سنجش سرانه مطالعه در ایران است.
روش: گردآوری اطلاعات برای شناسایی مؤلفهها در ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای صورت گرفت و سپس برای اجماع گروهی، از تکنیک دلفی در قالب پرسشنامه دو مرحلهای بهصورت حضوری و اینترنتی و ارسال آن به 16 نفر از صاحبنظران بهعنوان اعضای پنل جهت اظهار نظر استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که علاوه بر مطالعه انواع منابع چاپی، جزوه، بروشور، اعلامیه، نقشه، سند (چاپی، خطی و...)، بریده جراید، اسلاید، شفافبرگه، ریز فیلم، ریز برگه، کره جغرافیایی، بازدید از وبگاه اطلاعاتی، بازدید از وبگاه خبری، بازدید از وبگاه شخصی، بازدید از وبگاه سیاسی، بازدید از وبگاه ویکی، بازدید از وبنوشت (وبلاگ)، قصهگویی (عضوی از خانواده- پرستار- مربی) برای کودک، داستانخوانی (عضوی از خانواده- پرستار- مربی) برای کودک، کتابخوانی گروهی (قرآنخوانی، شاهنامهخوانی و...)، رجوع موردی به لغتنامهها و بهطور کلی منابع مرجع، کتابهای الکترونیکی (ebook) در قالب لوح فشرده (CD)، لوح ویدیوئی دیجیتال (DVD)، فایلهای اینترنتی و فایلهای تلفن همراه، چککردن پستهای الکترونیکی (email) با محتوای نوشتاری علمی، ادبی، هنری، فرهنگی، گوشدادن به برنامههای مستند رادیو/ فایلهای صوتی (بهجز تفریحی و سرگرمی)، تماشای برنامههای مستند تلویزیون/ ماهواره و فایلهای صوتی- تصویری (بهجز تفریحی و سرگرمی) میتوانند بهعنوان مؤلفههای سنجش سرانه مطالعه قرار گیرند.
اصالت/ارزش: بهعلت فقدان چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در ایران، این پژوهش با پیشنهاد مؤلفههای توافقی اعضای پنل دلفی میتواند بهعنوان چارچوبی برای سنجش سرانه مطالعه در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27