fotouhi S, ghaffari S. Psychological Empowerment and Organizational Commitment of Public Librarians of Alborz Province in Iran
. Research on Information Science and Public Libraries 2017; 23 (3) :417-433
URL:
http://publij.ir/article-1-1486-fa.html
فتوحی سمانه، غفاری سعید. رابطه توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی در کتابداران کتابخانههای عمومی استان البرز
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1396; 23 (3) :417-433
URL: http://publij.ir/article-1-1486-fa.html
دانشگاه پیام نور قم ، fotouhi.samaneh@gmail.com
چکیده: (3712 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با تعهد سازمانی در کتابداران کتابخانههای عمومی زیر نظر نهاد کتابخانههای عمومی استان البرز انجام شده است.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن پیمایشی است. در استان البرز سه نوع کتابخانه عمومی نهادی، مشارکتی و مستقل وجود دارد. نمونه آماری مورد مطالعه در این پژوهش 93 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان البرز بودند که به تصادف انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه توانمندی روانشناختی اسپریتزر و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مهیر استفاده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامهها، با استفاده از نرمافزار SPSS، ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) کل پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر 88/0 و تعهد سازمانی آلن و می یر 78/0 محاسبه شد. همچنین به منظور سنجش روایی پرسشنامهها از اعتبارسنجی محتوا با نظر متخصصان استفاده گردید. برای ارزیابی فرضیههای تحقیق و تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تی تک نمونهای استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان البرز رابطه معناداری وجود دارد. بهطوریکه ضریب همبستگی میان تعهد سازمانی با احساس مؤثر بودن در کار (346/0)، تعهد سازمانی با احساس شایستگی (187/0)، تعهد سازمانی با احساس معنیدار بودن شغل (183/0)، تعهد سازمانی با احساس خودمختاری (287/0) و تعهد سازمانی با احساس اعتماد به دیگران (357/0) بود.
اصالت/ارزش: از مهمترین مواردی که در یک سازمان باید به آن توجه داشت، عامل تعهد به سازمان است. با توجه به اینکه افزایش تعهد سازمانی در گرو افزایش توانمندیهای روانشناختی کارکنان است، با بهبود این عامل میتوان شاهد افزایش شایستگیهای فردی و بهویژه حس اعتماد میان کارکنان بود.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1394/9/7 | پذیرش: 1396/9/14 | انتشار: 1396/9/29