geraei E. A Bibliographic Approach to Fundamental Issues of Knowledge and Information Science (KIS) Education in Iran. Research on Information Science and Public Libraries 2018; 24 (1) :51-80
URL:
http://publij.ir/article-1-1483-fa.html
گرایی احسان، حیدری غلامرضا، کوکبی مرتضی. رویکردی کتابشناختی به مسائل و موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1397; 24 (1) :51-80
URL: http://publij.ir/article-1-1483-fa.html
دانشگاه لرستان ، ehsan.geraei@gmail.com
چکیده: (4270 مشاهده)
هدف: آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران همواره در کانون توجه پژوهشگران این حوزه قرار داشته است. از این رو، مطالعۀ حاضر با هدف ارائه تصویری از موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران انجام شده است.
روش: این مطالعه با استفاده از روشهای مرور سیستماتیک و تحلیل محتوا انجام شده است. در مجموع 194 مقاله بازیابی و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مقالات تحلیل شده در هفده مقولۀ موضوعی تحت عناوین آسیبشناسی، الگویی برای آموزش، نظریهای برای برنامهریزی آموزش، برنامههای درسی، تاریخچۀ آموزش، نامگذاری رشته و مشاغل آن، دانشکدۀ علم اطلاعات و دانششناسی، تخصصگرایی، آیندهپژوهی، نگرش به رشته، اشتغال و بازار کار، آموزش ضمن خدمت و نیازهای آموزشی کتابداران، ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی، آموزش از راه دور، فناوری اطلاعات و آموزش رشته، منابع درسی و دیگر موضوعات مرتبط با آموزش علم اطلاعات و دانششناسی طبقهبندی شدند.
اصالت/ارزش: پویایی آموزش علم اطلاعات و دانششناسی مستلزم توجه همزمان به نیروهای پیشران کلیدی درونی و بیرونی است. یافتههای این پژوهش بیانگر کمتوجهی پژوهشگران به نیروهای پیشران کلیدی بیرونی اثرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانششناسی است. همچنین، تاکنون تصویری از مهمترین موضوعات پژوهشی دربارۀ آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران ارائه نشده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
آموزش كتابداري و اطلاعرساني دریافت: 1394/8/30 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29