[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
دوره 24 شماره 1 صفحات 51-80 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردی کتابشناختی به مسائل و موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران
احسان گرایی* ، غلامرضا حیدری، مرتضی کوکبی
دانشگاه لرستان ، ehsan.geraei@gmail.com
چکیده:   (715 مشاهده)
هدف: آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران همواره در کانون توجه پژوهشگران این حوزه قرار داشته است. از این رو، مطالعۀ حاضر با هدف ارائه تصویری از موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران انجام شده است.
روش: این مطالعه با استفاده از روش‌های مرور سیستماتیک و تحلیل محتوا انجام شده است. در مجموع 194 مقاله بازیابی و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: مقالات تحلیل شده در هفده مقولۀ موضوعی تحت عناوین آسیب‌شناسی، الگویی برای آموزش، نظریه‌ای برای برنامه‌ریزی آموزش، برنامه‌های درسی، تاریخچۀ آموزش، نام‌گذاری رشته و مشاغل آن، دانشکدۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تخصص‌گرایی، آینده‌پژوهی، نگرش به رشته، اشتغال و بازار کار، آموزش ضمن خدمت و نیازهای آموزشی کتابداران، ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی، آموزش از راه دور، فناوری اطلاعات و آموزش رشته، منابع درسی و دیگر موضوعات مرتبط با آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی طبقه‌بندی شدند.
اصالت/ارزش: پویایی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی مستلزم توجه همزمان به نیروهای پیشران کلیدی درونی و بیرونی است. یافته‌های این پژوهش بیان‌‌گر کم‌توجهی پژوهشگران به نیروهای پیشران کلیدی بیرونی اثرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی است. همچنین، تاکنون تصویری از مهم‌ترین موضوعات پژوهشی دربارۀ آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران ارائه نشده است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، رویکرد کتاب‌شناختی، تحلیل محتوا، ایران.
متن کامل [PDF 602 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

geraei E. A Bibliographic Approach to Fundamental Issues of Knowledge and Information Science (KIS) Education in Iran. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2018; 24 (1) :51-80
URL: http://publij.ir/article-1-1483-fa.html

گرایی احسان، حیدری غلامرضا، کوکبی مرتضی. رویکردی کتابشناختی به مسائل و موضوعات اساسی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1397; 24 (1) :51-80

URL: http://publij.ir/article-1-1483-fa.html



دوره 24، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3781