دوره 14، شماره 4 - ( 10-1387 )                   دوره 14 شماره 4 صفحات 148-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Erfanmanesh M, Basirian Jahromi R. Functional requirements for bibliographic records: a new practice for the arrangement of bibliographic records . Research on Information Science and Public Libraries 2008; 14 (4) :137-148
URL: http://publij.ir/article-1-142-fa.html
عرفان منش محمدامین، بصیریان جهرمی رضا. الگوی ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی: شیوه‌ای نوین در تنظیم عناصر کتابشناختی . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1387; 14 (4) :137-148

URL: http://publij.ir/article-1-142-fa.html


دانشگاه یو. ام. ‌مالزی ، ‌‌Maerfanmanesh@yahoo.com
چکیده:   (13445 مشاهده)
‌‌الگوی ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی، الگویی مفهومی جهت تنظیم عناصر کتابشناختی در فهرست‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی، در سال 1997 از سوی ایفلا و به دنبال طرحی جهت بازنگری در قواعد فهرست‌نویسی آنگلوامریکن به وجود آمد. این الگو در صدد است که از سایر قواعد فهرست‌نویسی موجود مجزا بوده و جهت تامین نیازهای اطلاعاتی کاربران که مهم‌ترین هدف این الگو محسوب می‌شود، از ساختاری جدید جهت ذخیره‌سازی و نمایش پیشینه‌های کتابشناختی بهره برد. به نظر می‌رسد می‌توان از برخی ویژگی‌های منحصر به فرد این الگو، در رفع مشکلات و کمبودهای فهرست‌های کنونی و طراحی نظام‌های آینده بهره گرفت. در مقاله حاضر پس از بیان تاریخچه الگوی ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی ایفلا و معرفی مختصر این الگو و موجودیت‌های تشکیل‌دهنده آن، به مهم‌ترین پژوهش‌های انجام شده در مورد آن اشاره شده و ویژگی‌های اصلی این الگو و ‌‌تفاوت‌های آن با قواعد فهرست‌نویسی آنگلوآمریکن مورد بررسی قرار می‌گیرد. توصیف موازی مدرک اولیه و آثار وابسته به آن، ساختار سلسله‌مراتبی پیشینه‌های کتابشناختی و تهیه یک ابرپیشینه برای هر اثر و تعیین دقیق کارکردهای عناصر داده‌ای موجود در پیشینه‌های کتابشناختی، از جمله مهم‌ترین ‌ویژگی‌های این الگو نسبت به قواعد فهرست‌نویسی آنگلوامریکن محسوب می‌شود. در انتها نیز برخی از نواقص مربوط به این الگو مورد بررسی قرار می‌گیرد.
متن کامل [PDF 213 kb]   (761 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1391/5/28 | پذیرش: 1396/11/30 | انتشار: 1396/11/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb