Shabani A, Lari A. Deaf high school students’ satisfaction of Isfahan’s public library services. Research on Information Science and Public Libraries 2008; 14 (4) :41-54
URL:
http://publij.ir/article-1-138-fa.html
شعبانی احمد، لاری عاطفه. بررسی میزان رضایت دانشآموزان مقطع متوسطه ناشنوا از خدمات کتابخانههای عمومی شهر اصفهان . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۱۳۸۷; ۱۴ (۴) :۴۱-۵۴
URL: http://publij.ir/article-۱-۱۳۸-fa.html
دانشگاه اصفهان ، shabania@edu.ui.ac.ir
چکیده: (۱۳۵۳۰ مشاهده)
مقاله حاضر، به بررسی میزان رضایت دانشآموزان مقطع متوسطه ناشنوا از کتابخانههای عمومی شهر اصفهان با توجه به امکانات، منابع اطلاعاتی موجود، شیوههای ارائه خدمات و رفتار کارکنان میپردازد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که به منظور سنجش روایی از روش روایی صوری استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب پایایی آلفبای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آلفا برابر 89 درصد بدست آمد. جامعه آماری دانشآموزان مقطع متوسطه ناشنوای شهر اصفهان 156 نفر بود که تعداد 53 دانشآموز معادل 34 درصد دانشآموزان مقطع متوسطه ناشنوا از خدمات کتابخانههای عمومی شهراصفهان استفاده میکردند. دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد و از فراوانی، درصد، میانگین، جدول، نمودار، و آزمونهای t و f استفاده گردید. بر اساس یافتهها، 5/92 درصد دانشآموزان کمتر از 2 سال عضو کتابخانه عمومی هستند، دفعات مراجعه 4/77 درصد دانشآموزان به کتابخانه عمومی در طول هفته به میزان یک بار بوده است. میزان رضایت 3/77 درصد دانشآموزان از راهنمای استفاده از خدمات کم بوده است. 5/41 درصد از پاسخگویان از «رفتار کتابدار» و 2/47 درصد آنها از «زمان صرف شده توسط کتابدار» و «کمک کتابدار در یافتن منابع مورد نیاز» رضایت دارند. همچنین بین میزان رضایت دانشآموزان دختر و پسر متوسطه ناشنوا از کتابدار و کمیت و کیفیت امکانات فیزیکی و رفاهی کتابخانه تفاوت معناداری وجود ندارد. براساس یافتهها، بررسی نارضایتی دانشآموزان مقطع متوسطه ناشنوا، ضروری است که حمایت مسوولان بخشهای فرهنگی شهرداری و اداره کل آموزش و پرورش و مدیران نسبت به اهمیت کتابخانههای عمومی جلب شود.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت و ارزيابي كتابخانهها دریافت: 1391/5/28 | پذیرش: 1396/11/30 | انتشار: 1396/11/30