[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( 10-1387 ) ::
دوره 14 شماره 4 صفحات 41-54 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان رضایت دانش‌آموزان مقطع متوسطه ناشنوا از خدمات کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان
احمد شعبانی* ، عاطفه لاری
دانشیار دانشگاه اصفهان ، shabania@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (9600 مشاهده)
مقاله حاضر، به بررسی میزان رضایت دانش‌آموزان مقطع متوسطه ناشنوا از کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان با توجه به امکانات، منابع اطلاعاتی موجود، شیوه‌های ارائه خدمات و رفتار کارکنان می‌پردازد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که به منظور سنجش روایی از روش روایی صوری استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب پایایی آلفبای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آلفا برابر 89 درصد بدست آمد. جامعه آماری دانش‌آموزان مقطع متوسطه ناشنوای شهر اصفهان 156 نفر بود که تعداد 53 دانش‌آموز معادل 34 درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه ناشنوا از خدمات کتابخانه‌های عمومی شهراصفهان استفاده می‌کردند. داده‌ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد و از فراوانی، درصد، میانگین، جدول، نمودار، و آزمون‌های t و f استفاده گردید. بر اساس یافته‌ها، 5/92 درصد دانش‌آموزان کمتر از 2 سال عضو کتابخانه عمومی هستند، دفعات مراجعه 4/77 درصد دانش‌آموزان به کتابخانه عمومی در طول هفته به میزان یک بار بوده است. میزان رضایت 3/77 درصد دانش‌آموزان از راهنمای استفاده از خدمات کم بوده است. 5/41 درصد از پاسخگویان از «رفتار کتابدار» و 2/47 درصد آنها از «زمان صرف شده توسط کتابدار» و «کمک کتابدار در یافتن منابع مورد نیاز» رضایت دارند. همچنین بین میزان رضایت دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه ناشنوا از کتابدار و کمیت و کیفیت امکانات فیزیکی و رفاهی کتابخانه تفاوت معناداری وجود ندارد. براساس یافته‌ها، بررسی نارضایتی دانش‌آموزان مقطع متوسطه ناشنوا، ضروری است که حمایت مسوولان بخش‌های فرهنگی شهرداری و اداره کل آموزش و پرورش و مدیران نسبت به اهمیت کتابخانه‌های عمومی جلب شود.
واژه‌های کلیدی: خدمات کتابخانه‌ای، دانش‌آموزان ناشنوا، کتابخانه‌های عمومی، اصفهان
متن کامل [PDF 161 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات عمومي در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabani A, Lari A. Deaf high school students’ satisfaction of Isfahan’s public library services. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2009; 14 (4) :41-54
URL: http://publij.ir/article-1-138-fa.html

شعبانی احمد، لاری عاطفه. بررسی میزان رضایت دانش‌آموزان مقطع متوسطه ناشنوا از خدمات کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1387; 14 (4) :41-54

URL: http://publij.ir/article-1-138-fa.html



دوره 14، شماره 4 - ( 10-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3755