ghayouri Z. Procedures of Attracting People to Public Libraries Based on the Content Analysis of Thesis Founded by Iran Public Libraries Foundation. Research on Information Science and Public Libraries 2017; 23 (3) :381-399
URL:
http://publij.ir/article-1-1357-fa.html
غیوری زینب. روشهای جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی ایران (براساس تحلیل محتوای پایاننامههای حمایت شده در نهاد کتابخانههای عمومی کشور). تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۱۳۹۶; ۲۳ (۳) :۳۸۱-۳۹۹
URL: http://publij.ir/article-۱-۱۳۵۷-fa.html
نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، z.ghauri1391@gmail.com
چکیده: (۴۳۸۹ مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پایاننامههای حمایت شده نهاد کتابخانۀ عمومی کشور برای استخراج و دستهبندی راهکارهای ارائه شده در موضوع جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای استقرایی بهره گرفته است. جامعه مورد تحقیق در این پژوهش عبارت از 53 پایاننامه حمایت شده نهاد کتابخانههای عمومی کشور از سال 1389 تا آخر سال 1393 است. نمونهگیری در این پژوهش انجام نگرفته است و تمام 53 پایاننامه بررسی گردید.
یافتهها: راهکارهای ارائه شده برای جذب مخاطب در دو قالب اصلی سهم کتابدار و سهم سازمانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور در جذب مخاطب بررسی شد. سهم کتابدار در جذب مخاطب با 5 مؤلفه اصلی و 34 مؤلفه فرعی و سهم نهاد با 8 مؤلفه اصلی و 40 مؤلفه فرعی شناسایی شد. مؤلفههای اصلی در سهم کتابدار برای جذب مخاطب شامل خدمات، دسترسپذیری، مهارت کتابدار، بازاریابی و ترویج خدمات و نیازسنجی است. مؤلفههای اصلی در سهم نهاد برای جذب مخاطب شامل آموزش، کارآفرینی سازمانی، قوانین و مقررات سازمانی، مجموعهسازی، طراحی فضای داخلی کتابخانه، تجهیزات کتابخانه، مکان کتابخانه، دیجیتالسازی و ایجاد زیرساخت فنآوری است.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در تجمیع و دستهبندی مؤلفههای اصلی و اثرگذار در جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی است و نشان دادن این موضوع که مسائل سازمانی در جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی اولویت دارند.
نوع مطالعه:
كيفي |
موضوع مقاله:
مديريت اطلاعات و مديريت دانش دریافت: 1394/1/31 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29