دوره 23، شماره 3 - ( 9-1396 )                   دوره 23 شماره 3 صفحات 381-399 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghayouri Z. Procedures of Attracting People to Public Libraries Based on the Content Analysis of Thesis Founded by Iran Public Libraries Foundation . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2017; 23 (3) :381-399
URL: http://publij.ir/article-1-1357-fa.html
غیوری زینب. روش‌های جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی ایران (براساس تحلیل محتوای پایان‌نامه‌های حمایت شده در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور). تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1396; 23 (3) :381-399

URL: http://publij.ir/article-1-1357-fa.html


نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، s.ghauri1391@gmail.com
چکیده:   (861 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پایان‌نامه‌های حمایت شده نهاد کتابخانۀ عمومی کشور برای استخراج و دسته‌بندی راهکارهای ارائه شده در موضوع جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای استقرایی بهره گرفته است. جامعه مورد تحقیق در این پژوهش عبارت از 53 پایان‌نامه حمایت شده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال 1389 تا آخر سال 1393 است. نمونه‌گیری در این پژوهش انجام نگرفته است و تمام 53 پایان‌نامه بررسی گردید.
یافته‌ها: راهکارهای ارائه شده برای جذب مخاطب در دو قالب اصلی سهم کتابدار و سهم سازمانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جذب مخاطب بررسی شد. سهم کتابدار در جذب مخاطب با 5 مؤلفه اصلی و 34 مؤلفه فرعی و سهم نهاد با 8 مؤلفه اصلی و 40 مؤلفه فرعی شناسایی شد. مؤلفه‌های اصلی در سهم کتابدار برای جذب مخاطب شامل خدمات، دسترس‌پذیری، مهارت کتابدار، بازاریابی و ترویج خدمات و نیازسنجی است. مؤلفه‌های اصلی در سهم نهاد برای جذب مخاطب شامل آموزش، کارآفرینی سازمانی،‌ قوانین و مقررات سازمانی، مجموعه‌سازی، طراحی فضای داخلی کتابخانه، تجهیزات کتابخانه،‌ مکان کتابخانه، دیجیتال‌سازی و ایجاد زیر‌ساخت فن‌آوری است.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در تجمیع و دسته‌بندی مؤلفه‌های اصلی و اثرگذار در جذب مخاطب به کتابخانه‌های عمومی است و نشان دادن این موضوع که مسائل سازمانی در جذب مخاطب به کتابخانههای عمومی اولویت دارند.
 
متن کامل [PDF 472 kb]   (257 دریافت)    
نوع مطالعه: كيفي | موضوع مقاله: خدمات عمومی در کتابخانه های عمومی
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb