Danesh Fatemieh A, Haji Zeinolabedini M. Comparative Study on the Joint Biographical Entries within the Iranian Encyclopedia for Young People and Similar printed English Language Encyclopedias. Research on Information Science and Public Libraries 2017; 23 (1) :49-70
URL:
http://publij.ir/article-1-1316-fa.html
دانش فاطمیه آزادمهر، حاجی زینالعابدینی محسن. مطالعه تطبیقی مدخلهای زندگینامهای در فرهنگنامه کودکان و نوجوانان با دایرهالمعارفهای چاپی مشابه انگلیسی زبان. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1396; 23 (1) :49-70
URL: http://publij.ir/article-1-1316-fa.html
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی ، azdanesh@yahoo.com
چکیده: (4299 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی وضعیت دایرهالمعارفهای مورد مطالعه بر اساس متغیرهای پژوهش (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) گرفته است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است و برای انجام آن از روش مطالعۀ تطبیقی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش سه دایرهالمعارف کودکان و نوجوانان شامل فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، دایرهالمعارف کتاب جهان، و دایرهالمعارف کودکان بریتانیکا است. جامعۀ آماری پژوهش به تعداد 432 مدخل بوده که 67 مدخل به عنوان نمونه از هر دایرهالمعارف انتخاب شده و در مجموع 201 مدخل زندگینامهای مشترک مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: یافتهها نشان دادکه در مؤلفههای ارزیابی (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان رتبۀ اول را هم به لحاظ فراوانی حضور معیارها و هم به لحاظ کیفیت معیارهای مورد بررسی داشته است. یافتههای مربوط به انواع زندگینامهها در دایرهالمعارفهای جامعۀ آماری پژوهش نشان میدهدکه هیچیک از منابع مورد مطالعه از جامعیت در زندگینامهها برخوردار نیستند و همگی آنها در مدخلهای زندگینامهای دارای ویژگی گزیده هستند و به همین ترتیب همه دایرهالمعارفها به لحاظ زمانی از نوع گذشتهنگر بودهاند.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در بررسی تطبیقی مداخل زندگینامهایِ دایرهالمعارفهای کودک و نوجوان از نظر معیارهای ارزیابی است و نشاندادن این نکته که آنها از روزآمدی لازم برخوردار نیستند.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1393/11/19 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/4/10