دوره 23، شماره 1 - ( 3-1396 )                   دوره 23 شماره 1 صفحات 49-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Danesh Fatemieh A, Haji Zeinolabedini M. Comparative Study on the Joint Biographical Entries within the Iranian Encyclopedia for Young People and Similar printed English Language Encyclopedias. Research on Information Science & Public Libraries. 2017; 23 (1) :49-70
URL: http://publij.ir/article-1-1316-fa.html
دانش فاطمیه آزادمهر، حاجی زین‌العابدینی محسن. مطالعه تطبیقی مدخل‌های زندگی‌نامه‎ای در فرهنگنامه کودکان و نوجوانان با دایره‌المعارف‌‌های چاپی مشابه انگلیسی زبان. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1396; 23 (1) :49-70

URL: http://publij.ir/article-1-1316-fa.html


کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی ، azdanesh@yahoo.com
چکیده:   (1163 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی وضعیت دایره‌المعارف‌های مورد مطالعه بر اساس متغیرهای پژوهش (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) گرفته است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است و برای انجام آن از روش مطالعۀ تطبیقی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش سه دایره‌المعارف کودکان و نوجوانان شامل فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، دایره‌المعارف کتاب جهان، و دایره‌المعارف کودکان بریتانیکا است. جامعۀ آماری پژوهش به تعداد 432 مدخل بوده که 67 مدخل به عنوان نمونه از هر دایره‌المعارف انتخاب شده و در مجموع 201 مدخل زندگینامه‌ای مشترک مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادکه در مؤلفه‌های ارزیابی (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان رتبۀ اول را هم به لحاظ فراوانی حضور معیارها و هم به لحاظ کیفیت معیارهای مورد بررسی داشته است. یافته‌های مربوط به انواع زندگینامه‌ها در دایره‌المعارف‌های جامعۀ آماری پژوهش نشان می‌دهدکه هیچ‌یک از منابع مورد مطالعه از جامعیت در زندگینامه‌ها برخوردار نیستند و همگی آن‌ها در مدخل‌های زندگینامه‌ای دارای ویژگی گزیده هستند و به همین ترتیب همه دایره‌المعارف‌ها به لحاظ زمانی از نوع گذشته‌نگر بوده‌اند.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در بررسی تطبیقی مداخل زندگینامهایِ دایرهالمعارفهای کودک و نوجوان از نظر معیارهای ارزیابی است و نشاندادن این نکته که آنها از روزآمدی لازم برخوردار نیستند.
 
متن کامل [PDF 755 kb]   (328 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۰ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۴/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb