دوره 23، شماره 1 - ( 3-1396 )                   دوره 23 شماره 1 صفحات 70-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Danesh Fatemieh A, Haji Zeinolabedini M. Comparative Study on the Joint Biographical Entries within the Iranian Encyclopedia for Young People and Similar printed English Language Encyclopedias. Research on Information Science and Public Libraries 2017; 23 (1) :49-70
URL: http://publij.ir/article-1-1316-fa.html
دانش فاطمیه آزادمهر، حاجی زین‌العابدینی محسن. مطالعه تطبیقی مدخل‌های زندگی‌نامه‎ای در فرهنگنامه کودکان و نوجوانان با دایره‌المعارف‌‌های چاپی مشابه انگلیسی زبان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1396; 23 (1) :49-70

URL: http://publij.ir/article-1-1316-fa.html


کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی ، azdanesh@yahoo.com
چکیده:   (3921 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی وضعیت دایره‌المعارف‌های مورد مطالعه بر اساس متغیرهای پژوهش (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) گرفته است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است و برای انجام آن از روش مطالعۀ تطبیقی و تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش سه دایره‌المعارف کودکان و نوجوانان شامل فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، دایره‌المعارف کتاب جهان، و دایره‌المعارف کودکان بریتانیکا است. جامعۀ آماری پژوهش به تعداد 432 مدخل بوده که 67 مدخل به عنوان نمونه از هر دایره‌المعارف انتخاب شده و در مجموع 201 مدخل زندگینامه‌ای مشترک مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادکه در مؤلفه‌های ارزیابی (تعداد مدخل، ساختار، نگارش، اعتبار، روزآمدی، انواع زندگینامه) فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان رتبۀ اول را هم به لحاظ فراوانی حضور معیارها و هم به لحاظ کیفیت معیارهای مورد بررسی داشته است. یافته‌های مربوط به انواع زندگینامه‌ها در دایره‌المعارف‌های جامعۀ آماری پژوهش نشان می‌دهدکه هیچ‌یک از منابع مورد مطالعه از جامعیت در زندگینامه‌ها برخوردار نیستند و همگی آن‌ها در مدخل‌های زندگینامه‌ای دارای ویژگی گزیده هستند و به همین ترتیب همه دایره‌المعارف‌ها به لحاظ زمانی از نوع گذشته‌نگر بوده‌اند.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در بررسی تطبیقی مداخل زندگینامهایِ دایرهالمعارفهای کودک و نوجوان از نظر معیارهای ارزیابی است و نشاندادن این نکته که آنها از روزآمدی لازم برخوردار نیستند.
 
متن کامل [PDF 755 kb]   (1344 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1393/11/19 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb