Falsafin S, Norozi Y, Mohammadi M. Studying the Correspondence between Children and Young Adult's Persian Encyclopedias Published during 2006-2011
and Reference Books Evaluation Criteria
. Research on Information Science and Public Libraries 2016; 22 (2) :309-327
URL:
http://publij.ir/article-1-1283-fa.html
فلسفین سکینه، نوروزی یعقوب، محمدی مهدی. میزان مطابقت دایرهالمعارفهای فارسی کودکان و نوجوانان منتشرشده بین سالهای 1385-1390 با معیارهای ارزیابی کتاب مرجع . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1395; 22 (2) :309-327
URL: http://publij.ir/article-1-1283-fa.html
دانشگاه قم ، mahdi.mohammadi203@gmail.com
چکیده: (4592 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دایرهالمعارفهای فارسی کودکان و نوجوانان، منتشرشده بین سالهای 1385 تا 1390 صورت گرفته است تا میزان مطابقت آنها با معیارهای ارزیابی کتابهای مرجع را معین کند.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با روش ارزیابانه انجام شده است. جامعۀآماری پژوهش را 150 دایرهالمعارف تشکیل دادند که از پایگاه خانۀ کتاب ایران انتخاب شدند و با استفاده از سیاههوارسی محققساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها: یافته ها نشان داد که از 150 دایرهالمعارف بررسیشده، 45 اثر (30 درصد) عمومی و 105 اثر (70 درصد) تخصصی بودند. بیشترین آثار (34 عنوان) در سال 1388 منتشر شده بود. بررسی دایرۀ شمول آثار نیز نشان داد که ۵/۷۱ درصد آنها تخصصی و ۵/۲۸ درصد عمومی بودند. با بررسی ۱۲ مؤلفه طرح شده در دامنه و محدوده مشخص شد که بیش از نیمی از آثار ترجمهای، هدف از تدوین و انتشار را ذکر نکردهاند و بیش از ۶۰ درصد آثار منتشره فاقد نمایه بودند. نداشتن راهنمای استفاده از اثر نیز در ۶/۶۳ درصد آثار تألیفی-ترجمهای و ۹۷ درصد آثار ترجمهای کاملاً مشهود بود. مقایسۀ کیفیت آثار نشان داد که دایرهالمعارفهای تألیفی در مقایسه با ترجمهای و تألیفی-ترجمهای از کیفیت بهتری برخوردار بودند.
اصالت/ارزش: چارچوب حاصل از پژوهش حاضر میتواند در تدوین و ارزیابی دایرهالمعارفها که جزو کتابهای مرجع شناخته میشوند به کتابداران مرجع کمک کند و راهنمای نویسندگان، محققان، منتقدان و مخاطبان آنها باشد و فعالیتهای علمی مربوط را هدفمند و یکدست نماید.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1393/9/30 | پذیرش: 1395/7/6 | انتشار: 1395/7/6