[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 ) ::
دوره 22 شماره 2 صفحات 309-327 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان مطابقت دایره‌المعارف‌های فارسی کودکان و نوجوانان منتشرشده بین سال‌های 1385-1390 با معیارهای ارزیابی کتاب مرجع
سکینه فلسفین، یعقوب نوروزی، مهدی محمدی*
استادیار دانشگاه قم ، mahdi.mohammadi203@gmail.com
چکیده:   (1179 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دایره‌المعارف‌های فارسی کودکان و نوجوانان، منتشرشده بین سال­های 1385 تا 1390 صورت گرفته است تا میزان مطابقت آن­ها با معیارهای ارزیابی کتاب‌های مرجع را معین کند.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با روش ارزیابانه انجام شده است. جامعۀ­آماری پژوهش را 150 دایره‌المعارف تشکیل دادند که از پایگاه خانۀ کتاب ایران انتخاب شدند و با استفاده از سیاههوارسی محققساخته‌ مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته ­ها نشان داد که از 150 دایره‌المعارف بررسیشده، 45 اثر (30 درصد) عمومی و 105 اثر (70 درصد)  تخصصی بودند. بیشترین آثار (34 عنوان) در سال 1388 منتشر شده بود. بررسی دایرۀ شمول آثار نیز نشان داد که ۵/۷۱ درصد آنها تخصصی و ۵/۲۸ درصد عمومی بودند. با بررسی ۱۲ مؤلفه طرح شده در دامنه و محدوده  مشخص شد که بیش از نیمی از آثار ترجمه‌ای، هدف از تدوین و انتشار را ذکر نکردهاند و بیش از ۶۰ درصد آثار منتشره فاقد نمایه بودند. نداشتن راهنمای استفاده از اثر نیز در ۶/۶۳ درصد آثار تألیفی-ترجمه‌ای و ۹۷ درصد آثار ترجمه‌ای کاملاً مشهود بود. مقایسۀ کیفیت آثار نشان داد که دایره‌المعارفهای تألیفی در مقایسه با ترجمه­ای و تألیفی-ترجمه­ای از کیفیت بهتری برخوردار بودند.
اصالت/ارزش: چارچوب حاصل از پژوهش حاضر می‌تواند در تدوین و ارزیابی دایرهالمعارف­ها که جزو کتاب­های مرجع شناخته می­شوند به کتابداران مرجع کمک کند و راهنمای نویسندگان، محققان، منتقدان و مخاطبان آن­ها باشد و فعالیت­های علمی مربوط را هدفمند و یکدست نماید. 
 
واژه‌های کلیدی: منابع مرجع، کودک و نوجوان، دایره‎المعارف‌ها، معیارهای ارزیابی، سیاهه وارسی، ارزیابی مرجع.
متن کامل [PDF 1568 kb]   (339 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: منابع و خدمات مرجع
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falsafin S, Norozi Y, Mohammadi M. Studying the Correspondence between Children and Young Adult's Persian Encyclopedias Published during 2006-2011 and Reference Books Evaluation Criteria . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2016; 22 (2) :309-327
URL: http://publij.ir/article-1-1283-fa.html

فلسفین سکینه، نوروزی یعقوب، محمدی مهدی. میزان مطابقت دایره‌المعارف‌های فارسی کودکان و نوجوانان منتشرشده بین سال‌های 1385-1390 با معیارهای ارزیابی کتاب مرجع . تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1395; 22 (2) :309-327

URL: http://publij.ir/article-1-1283-fa.html



دوره 22، شماره 2 - ( تحقيقات اطلا‌ع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي (ويژه‌نامه خواندن 3)، تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
iranpl
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3638