هدف: هدف مقالۀ حاضر، شناسایی و تعیین وزن معیارهای نُهگانۀ مدل تعالی سازمانی برای کتابخانههای عمومی استان خوزستان و اجرای آزمایشی آن در مجموعه کتابخانههای عمومی ایران است. نتایج این پژوهش میتواند به ارائۀ مدلی مناسب و کاربردی برای ارزیابی کیفیت خدمات این کتابخانهها بیانجامد.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش ترکیبی در گردآوری دادهها (در دو مرحله کیفی و کمی) با استفاده از پنل دلفی و پرسشنامه انجام شده است. جامعۀ پژوهش را دو گروه تشکیل دادند: اعضای پنل دلفی (9 نفر از صاحبنظران حوزۀ کتابخانههای عمومی و مدل تعالی سازمانی) و مدیران کتابخانههای عمومی استان خوزستان (93 نفر). در این پژوهش از پنل دلفی برای تعیین و استخراج مولفهها و از پرسشنامهای که حاصل پنل دلفی بود برای بررسی دیدگاه مدیران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون امتیاز عامل و با روش بوت استرپ-پی (صدکی) در نرم افزار AMOS نسخه 21 استفاده شد.
یافتهها: ساختار کلی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانههای عمومی استان خوزستان همانند ویرایش 2013 مدل تعالی سازمانی بود اما تغییراتی قابل توجه در امتیاز برخی معیارهای نُهگانه به وجود آمد. یافتههای این پژوهش نشان داد که امتیاز معیارهای فرایندها، تولیدات و خدمات، نتایج مشتری و نتایج جامعه برای کتابخانههای عمومی خوزستان افزایش پیدا کرده است اما امتیاز معیارهای رهبری، مشارکتها و منابع، استراتژی، نتایج کارکنان و نتایج کسبوکار کاهش یافته و امتیاز عیار منابع انسانی بدون تغییر باقی مانده است.
اصالت/ارزش: در این پژوهش، به بازآزمایی و متناسبسازی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانههای عمومی ایران پرداخته شده است و بر پایه این مدل، میتوان ابزاری برای ارزیابی خدمات کتابخانههای عمومی استان خوزستان ارائه کرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |