دوره 21، شماره 4 - ( 12-1394 )                   دوره 21 شماره 4 صفحات 529-547 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farajpahlou A, Akhshik S S, Rajabali Beglou R. Modification of EFQM Business Excellence Model for Public Libraries in Iran (Case study of Khuzestan Province) . تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2016; 21 (4) :529-547
URL: http://publij.ir/article-1-1216-fa.html
فرج پهلو عبدالحسین، آخشیک سمیه سادات، رجبعلی بگلو رضا. متناسب‌‌سازی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌ایران (مطالعۀ موردی کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌خوزستان). تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (4) :529-547

URL: http://publij.ir/article-1-1216-fa.html


دانشگاه خوارزمی ، somakshik@gmail.com
چکیده:   (2415 مشاهده)

هدف: هدف مقالۀ حاضر، شناسایی و تعیین وزن­ معیار‌‌ها‌‌ی نُه‌گانۀ مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌استان خوزستان و اجرای آزمایشی آن در مجموعه کتابخانه­‌‌ها‌‌ی عمومی ‌ایران است. نتایج این پژوهش می‌تواند به ارائۀ مدلی مناسب و کاربردی برای ارزیابی کیفیت خدمات این کتابخانه‌‌‌‌ها‌‌ بیانجامد.

روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش ترکیبی در گردآوری داده‌‌‌ها‌‌ (در دو مرحله کیفی و کمی) با استفاده از پنل دلفی و پرسشنامه انجام شده است. جامعۀ پژوهش را دو گروه تشکیل دادند: اعضای پنل دلفی (9 نفر از صاحبنظران حوزۀ کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی‌ و مدل تعالی سازمانی) و مدیران کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌استان خوزستان (93 نفر). در این پژوهش از پنل دلفی برای تعیین و استخراج مولفه‌‌‌ها‌‌ و از پرسشنامهای که حاصل پنل دلفی بود برای بررسی دیدگاه مدیران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها‌‌ از رگرسیون امتیاز عامل و با روش بوت استرپ-پی (صدکی) در نرم افزار AMOS نسخه 21 استفاده شد.

یافته‌‌‌ها‌‌: ساختار کلی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی‌ استان خوزستان همانند ویرایش 2013 مدل تعالی سازمانی بود اما تغییراتی قابل توجه در امتیاز برخی معیار‌‌ها‌‌ی نُه‌گانه به وجود آمد. یافته‌‌‌ها‌‌ی این پژوهش نشان داد که امتیاز معیارهای فرایند‌‌ها‌‌، تولیدات و خدمات، نتایج مشتری و نتایج جامعه برای کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزایش پیدا کرده است اما امتیاز معیارهای رهبری، مشارکت‌‌‌ها‌‌ و منابع، استراتژی، نتایج کارکنان و نتایج کسب‌وکار کاهش یافته و امتیاز عیار منابع انسانی بدون تغییر باقی مانده است.

اصالت/ارزش: در این پژوهش، به بازآزمایی و متناسب‌سازی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌ایران پرداخته شده است و بر پایه این مدل، می‌توان ابزاری برای ارزیابی خدمات کتابخانه‌‌‌ها‌‌ی عمومی ‌استان خوزستان ارائه کرد. 

متن کامل [PDF 1139 kb]   (676 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مديريت و ارزيابي كتابخانه‌هاي عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۲۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۱/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb