Evaluation of Persian References (Authored & Translated) for Children and Adolescents, Based on validity, Coverage and Quality of Books . Research on Information Science and Public Libraries 2015; 21 (2) :325-339
URL:
http://publij.ir/article-1-1084-fa.html
نوروزی یعقوب، فلسفین سکینه. بررسی کتابهای مرجع فارسی چاپی کودکان و نوجوانان منتشره بین سالهای 1390-1385 از نظر اعتبار، وسعت و کیفیت . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1394; 21 (2) :325-339
URL: http://publij.ir/article-1-1084-fa.html
دانشگاه قم ، ynorouzi@gmail.com
چکیده: (5713 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اعتبار، وسعت و کیفیت کتابهای مرجع فارسی کودکان و نوجوانان که از سال 1385 تا 1390 برای اولین بار در ایران به چاپ رسیدهاند، صورت گرفت تا بدین وسیله میزان مطابقتشان با معیارهای کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان مشخص شود.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش بهکار رفته در این پژوهش، تحلیل محتوا و از نوع کمّی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 216 عنوان کتاب مرجع کودک و نوجوان است. ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی محققساختۀ مبتنی بر مرور متون و منابع است که روایی آن به تأیید صاحبنظران رسید.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، از تعداد 216 عنوان کتاب بررسی شده، 150 اثر دانشنامه، 33 اثر واژهنامه، 8 اثر سرگذشتنامه، 18 اثر منابع مرجع فوری، و 7 اثر منابع مرجع جغرافیایی بودند. بر اساس نتایج، معیارهای ارزیابی در تعداد زیادی از کتابها به صورت کاملاً مطلوبی رعایت نشده بود. کتابهای تألیفیـترجمهای بیشتر از سایر کتابها معیارهای مورد نظر را رعایت کرده بودند و همچنین به جز سال 1390، در بقیۀ سالها کیفیت منابع مورد بررسی سیر صعودی داشتند. این در حالی است که تعداد کتابهای تألیفیـترجمهای تنها 6 درصد از کل کتابها را در این 6 سال تشکیل میدادند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر ضمن تهیۀ سیاهۀ وارسی در زمینۀ ارزیابی کتابهای مرجع کودکان و نوجوانان بر اساس پیشینههای موجود و نیز نظر متخصصان، این امکان را فراهم آورده است تا استفادهکنندگان کتابهای مرجع در انتخاب خود تصمیم بهتری بگیرند. همچنین به تولیدکنندگان کتابهای مرجع این امکان را میدهد تا تصمیمگیری بهتری در زمینۀ تألیف کتابهای مرجع داشته باشند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات فرهنگي دریافت: 1392/12/18 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17