The Impact of the Libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults on Children’s Creativity. Research on Information Science and Public Libraries 2015; 21 (2) :259-276
URL:
http://publij.ir/article-1-1020-fa.html
اسفندیاریمقدم علیرضا، محققی حسین، رضوی ملایری زهرا. تأثیر فعالیتهای کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان (مطالعۀ موردی: شهر همدان). تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1394; 21 (2) :259-276
URL: http://publij.ir/article-1-1020-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، ali.isfandyari@gmail.com
چکیده: (6252 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف اساسی شناخت تأثیر فعالیتهای کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان انجام پذیرفت.
روش: جامعۀ پژوهش کلیۀ 6484 نفر دانشآموز پایۀ پنجم ابتدایی شهر همدان بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 366 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند. از این تعداد 65 نفر به طور تصادفی از اعضای کودک پایۀ پنجم کتابخانههای کانون و 301 نفر از دانشآموزان غیرعضو پایۀ پنجم مدارس انتخاب شدند. روش پژوهش علی- مقایسهای و ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب بود که توانایی آزمودنیها را در ویژگیهای سیالیت، ابتکار، بسط و انعطافپذیری سنجید. از دیدگاه صاحبنظران متخصص آزمون با ضریب همبستگی 52/0 دارای اعتبار میباشد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: میزان اثرهای مشاهده شده در متغیرهای انعطافپذیری، ابتکار، سیالیت، بسط و در مجموع در خلاقیت بزرگ بود و کتابخانههای کانون در حد زیاد بر بهبود خلاقیت و مؤلفههای آن در دانشآموزان تأثیر داشتند. کتابخانههای کانون بر خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر به یک اندازه تأثیر داشتند و از نظر خلاقیت و مؤلفههای آن تفاوتی بین دختران و پسران وجود نداشت. کتابخانههای کانون بیشترین تأثیر را بر ابتکار و کمترین تأثیر را بر سیالیت دانشآموزان داشتند.
اصالت/ارزش: رویکرد پژوهش حاضر بینرشتهای است؛ به طوری که مؤلفههای مهمی مثل کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خلاقیت، و دانشآموزان را مد نظر قرار میدهد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت و ارزيابي كتابخانهها دریافت: 1392/9/26 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17