دوره 21، شماره 2 - ( ویژه نامه خواندن 2 1394 )                   دوره 21 شماره 2 صفحات 259-276 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Impact of the Libraries of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults on Children’s Creativity. تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي. 2015; 21 (2) :259-276
URL: http://publij.ir/article-1-1020-fa.html
اسفندیاری‌مقدم علیرضا، محققی حسین، رضوی ملایری زهرا. تأثیر فعالیت‌های کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان (مطالعۀ موردی: شهر همدان). تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (2) :259-276

URL: http://publij.ir/article-1-1020-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، ali.isfandyari@gmail.com
چکیده:   (2864 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف اساسی شناخت تأثیر فعالیت‌های کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان انجام پذیرفت.
روش: جامعۀ پژوهش کلیۀ 6484 نفر دانش­آموز پایۀ پنجم ابتدایی شهر همدان بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 366 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه­‌ها پاسخ دادند. از این تعداد 65 نفر به طور تصادفی از اعضای کودک پایۀ پنجم کتابخانه­های کانون و 301 نفر از دانش­آموزان غیرعضو پایۀ پنجم مدارس انتخاب شدند. روش پژوهش علی- مقایسه­ای و ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون خلاقیت تصویری تورنس فرم ب بود که توانایی آزمودنی­‌ها را در ویژگی­های سیالیت، ابتکار، بسط و انعطاف­پذیری سنجید. از دیدگاه صاحب‌نظران متخصص آزمون با ضریب همبستگی 52/0 دارای اعتبار می­باشد. برای تحلیل داده­‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ­ها: میزان اثرهای مشاهده شده در متغیر­های انعطاف­پذیری، ابتکار، سیالیت، بسط و در مجموع در خلاقیت بزرگ بود و کتابخانه­های کانون در حد زیاد بر بهبود خلاقیت و مؤلفه­های آن در دانش­آموزان تأثیر داشتند. کتابخانه­های کانون بر خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر به یک اندازه تأثیر داشتند و از نظر خلاقیت و مؤلفه­های آن تفاوتی بین دختران و پسران وجود نداشت. کتابخانه­های کانون بیشترین تأثیر را بر ابتکار و کمترین تأثیر را بر سیالیت دانش­آموزان داشتند.
اصالت/ارزش: رویکرد پژوهش حاضر بین‌رشته‌ای است؛ به طوری که مؤلفه­های مهمی مثل کتابخانه‏های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خلاقیت، و دانش‌آموزان را مد نظر قرار می­دهد.
 
متن کامل [PDF 570 kb]   (884 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات عمومي در كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb