Chehreghani M, Fihimnia F, Naghshineh N. Evaluation Criteria for Development of Audio Books: Qualitative Content Analysis of Developer’s Viewpoints . Research on Information Science and Public Libraries 2015; 21 (2) :235-257
URL:
http://publij.ir/article-1-1017-fa.html
چهرقانی مریم، فهیمنیا فاطمه، نقشینه نادر. معیارهای ارزیابی و تولید کتابهای گویا از دیدگاه تولیدکنندگان: تحلیل محتوای کیفی . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1394; 21 (2) :235-257
URL: http://publij.ir/article-1-1017-fa.html
دانشگاه تهران ، fahimnia@ut.ac.ir
چکیده: (9533 مشاهده)
هدف: کتابهای گویا در صنعت نشر دارای جایگاه ویژهای هستند و ناشران زیادی در سراسر دنیا با روش و معیارهای مختلفی اقدام به تولید آنها مینمایند. هدف این پژوهش شناخت و معرفی مهمترین معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا از دیدگاه تولیدکنندگان است.
روش: در این پژوهش به تحلیل محتوای کیفی مصاحبه هفت نفر از تولیدکنندگان کتابهای گویا در شهر تهران پرداخته شده است که به شکل هدفمند انتخاب و مورد مصاحبۀ عمیق و نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. پس از تحلیل دادهها، کدهای اولیه استخراج شد و در چند مرحله مورد بازبینی بررسی و طبقهبندی قرار گرفت و در نهایت چهار مقوله اصلی و 21 مقوله فرعی به دست آمد.
یافتهها: یافتههای این مطالعه مؤید این مطلب است که مهمترین معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا از دیدگاه تولیدکنندگان در چهار مقوله اصلی محتوا، ارائه، فنی، و سایر قرار میگیرند که در مجموع دارای 21 مقولۀ فرعی مخاطب، انگیزۀ استفاده، معیار انتخاب، موضوع، حق مؤلف، ویرایش، سختافزار، نرمافزار، نیروی انسانی، ویژگی و کیفیت فایل صوتی، قالب انتشار، توزیع، روایت، موسیقی، تقطیع و نامگذاری، جستجوپذیری، ارائۀ اطلاعات کتابشناختی، مزیت، کاستی، علل رواج، و مشکلات تولید هستند.
اصالت/ارزش: این تحقیق برای اولین بار معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا را از دیدگاه تولیدکنندگان مشخص نمود. مشارکتکنندگان مصادیقی از این معیارها را عرضه نمودند که توجه به آنها در تولید کتابهای گویا میتواند موجب افزایش کیفیت تولیدات شود.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات كيفي دریافت: 1392/9/24 | پذیرش: 1394/6/17 | انتشار: 1394/6/17