[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
:: View This Issue in Alternative Language Export Journal XML Articles RSS Volume 22, Issue 2 (Special Issue, Reading, 3 2016) ::
Back to browse issues page

Special Issue, Reading, 3

XML Inflation and Deflation in Reading P. 189-193
Persian Abstract GolamReza Fadaie *
Abstract (1765 Views)   |   چکیده  |   Full-Text (PDF) (405 Downloads)     |   Highlights

1.    سواد لازم را ندارند؛ سواد اولین شرط مطالعه است همچنانکه سواد اطلاعاتی در استفاده از منابع الکترونیکی شرط اول است. همانطور که برای ریشه‎کن کردن بی‎سوادی نهضت تشکیل می‎شود آموزش سواد اطلاعاتی هم باید نهضت به وجود آید. آن وقت نوبت محتواست تا با ادامۀ کار برگشتی حاصل نشود.
2.    مردم وقت ندارند یا اشتغالات آنقدر زیاد است که نیازی به مطالعه در آن نمی‎بینند و یا مشغولیات غیرکتابی مانند برنامه‎های صدا و سیما و سینما و ورزش و مانند آن به‎قدری زیاد است که مجالی برای مطالعه نمی‎گذارد.
3.    مردم پول ندارند که کتاب بخرند و با توجه به مخارج سنگین مطالعه جائی در سبد زندگی آنان ندارد.
4.    گاهی ممکن است به‎دلیل اینکه کتاب مناسب وجود ندارد، مطالعه کم باشد و این ناشی از عدم معرفی کتاب‎های خوب توسط صاحب‎نظران و به‎ویژه کتابخانه است. گاهی اوقات تعصب‎های قومی و محلی هم مردم را از خواندن منابعی که مطابق ذوق و سلیقۀ جمعی نیست منع می‎کند. حجم عظیم کتاب‎های کتابخانه‎ها که هیچ‎وقت هیچکس به آنها مراجعه نمی‎کند، یا به‎دلیل نامناسب بودن است و یا عدم معرفی درست و نبود استادان مجرب در کنار کتابداران با انگیزه.
5.    گاهی امکانات دسترسی وجود ندارد؛ یعنی به‎خاطر بُعد راه و یا نبود امکانات انتقال اطلاعات به‎صورت سنتی و یا الکترونیکی دسترسی وجود ندارد. این البته ممکن است رکود نباشد ولی عملاً رکود اتفاق افتاده است، به‎ویژه زمانی که کتاب‎های خوب هست ولی راهنماهای خوب برای معرفی آنان وجود ندارد. کتابدار یک مشاور است دلال نیست و اگر نتواند وظیفۀ خود را خوب انجام دهد گویی که دسترسی را منع کرده است، مانند زمانی که به جای قفسه‎ باز قفسه‎ بسته باشد و یا کتابدار با مراجعه‎کننده مانند مالک برخورد کند. با توجه به آنچه گفته شد، کتابدار هم در تورم و هم در رکود خواندن نقش دارد.
6.     پژوهش بی‎رونق است و به‌جای آن تجارت مدارک آموزشی و پژوهشی در بازار نقش‎آفرین است. در این شرایط وقتی با پول همه چیز خریده می‎شود دیگر چه نیازی به مطالعه و تحقیق است. در  این شرایط مراکز علمی و پژوهشی به بنگاه‎های تجاری بدل می‎شوند که باید همّ خود را مصروف فوت و فن‎های تجاری، بازرگانی و بازاریابی کنند.
7.    آماده‎خواری بر هر چیز دیگر مقدم است، به‎ویژه در صنعت و فن‎آوری؛ مانند زمان ما که عده‎ای از مسئولان به روش کلید در دست محصولات خارجی را می‎خرند و خودشان را به دردسر نمی‎اندازند و بدیهی است نیازی برای مطالعه وجود نداشته باشد.
8.    تنبلی حاکم است و به‎عنوان فرهنگ درآمده است. این نکته بسیار حائز اهمیت است. بعضی ملت‎ها به‎لحاظ فرهنگی با دیگران فرق می‎کنند. وقتی یک خصلتی به‎صورت فرهنگ درآمد، حذف آن بسیار مشکل است. البته در این زمینه دولت‎ها بسیار نقش دارند. فراهم‎آوردن زمینۀ کار و کسب و تشویق خلاقیت و ابتکار کم‌کم فرهنگ را عوض می‎کند.
9.    مطالعه معنای خودش را از دست داده و جنبۀ تفنن پیدا کرده است و جزو متن زندگی یعنی کار و شغل نیست و در حاشیه است. مطالعه یعنی بحث و گفت‎وگو با صاحب‎نظران در همه وقت و در همه جا و همۀ موارد و به‎ویژه در محیط کار. اگر برنامه‎ریزی‎ها به گونه‎ای باشد که هر فرد در هر جایی که هست برای پیشرفت خود نیاز به مطالعه داشته باشد، بدیهی است مطالعه رونق خواهد گرفت؛ خواه مطالعۀ بصری و یا سمعی و در خدمت استادان قرار گرفتن و از تجارب آنها بهره بردن.
10.    10- دولت‎ها در تمشیت امور و هماهنگ کردن اندام‎های مختلف جامعه برای جلوگیری از اِتلاف وقت مردم ناکارآمد هستند. چگونه است که در کشور ما هیچکس وظایف خاص خود را انجام نمی‎دهد و یا اگر انجام می‎دهد از عوارض انجام آن بر سایر حوزه‎ها غفلت می‎کند. موضوع میان‎رشته‎ای اگر مطرح است در اینجاست که هر فرد باید ضمن انجام کار از تبعات و عوارض حاصله بر سایر بخش‎ها باخبر باشد. چرا در این کشور برای انجام هر کاری باید شورای‎عالی، ستاد و یا کمیته  تشکیل داد. ستاد و کمیته برای زمان‎های بحرانی است.


XML Determine the effect of storytelling in public libraries on the creativity of preschool children: An experimental research P. 195-212
Persian Abstract Nadjla Hariri * , Yasaman Pagardkar
Abstract (1430 Views)   |   چکیده  |   Full-Text (PDF) (566 Downloads)  
XML The Effect of Digital Age on Youth Reading Habits and practices P. 213-227
Persian Abstract Zahra Naseri Mss * , Alireza Noruzi
Abstract (1428 Views)   |   چکیده  |   Full-Text (PDF) (466 Downloads)  
XML The Role of the Public Libraries of Kerman Region in Iran on Promoting Users' Reading Culture P. 229-246
Persian Abstract Hakimed Dehghani rayeni * , Mohammad javad Hashemzadeh , Mohsen Nowkarizi
Abstract (2732 Views)   |   چکیده  |   Full-Text (PDF) (1024 Downloads)  
XML The impact of cultural activities public libraries on Increasing of loan in order to create interest to reading among students (Improvement of circulation):Case study(between students of the School Goharshad ) P. 247-260
Persian Abstract Zahra Abazari , Masud Yarmohammadi , Maryam OmidKhoda *
Abstract (1860 Views)   |   چکیده  |   Full-Text (PDF) (619 Downloads)  
XML Principal Elements Encouraging Sari Citizens in Iran to Book Reading: Viewpoints of Sari Public Library Users P. 261-276
Persian Abstract Masoud Hajian-Zeydi *
Abstract (1552 Views)   |   چکیده  |   Full-Text (PDF) (551 Downloads)  
XML Applying Social Exchange Theory in the Development of Reading book Culture P. 277-290
Persian Abstract Mahmood Salari *
Abstract (1525 Views)   |   چکیده  |   Full-Text (PDF) (460 Downloads)  
XML Children and Adolescent Books Distribution Problems in Iran: Viewpoints of Professional Publishers of the Field P. 291-308
Persian Abstract Somayeh Paknahad * , Mohammad-Reza Vasfi , Fatima Fahimnia
Abstract (1466 Views)   |   چکیده  |   Full-Text (PDF) (485 Downloads)  
XML Studying the Correspondence between Children and Young Adult's Persian Encyclopedias Published during 2006-2011 and Reference Books Evaluation Criteria P. 309-327
Persian Abstract Sokaineh Falsafin Mrs, Yaghob Norozi Dr, Mahdi Mohammadi Dr *
Abstract (1292 Views)   |   چکیده  |   Full-Text (PDF) (365 Downloads)  
Back to browse issues page
Export as: HTML | XML | RSS
تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی Research on Information Science and Public Libraries
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 51 queries by YEKTAWEB 3742