دوره 22، شماره 2 - ( 7-1395 )                   دوره 22 شماره 2 صفحات 227-213 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

naseri Z, Noruzi A. The Effect of Digital Age on Youth Reading Habits and practices . Research on Information Science and Public Libraries 2016; 22 (2) :213-227
URL: http://publij.ir/article-1-1441-fa.html
ناصری زهرا، نوروزی علیرضا. تأثیر محیط دیجیتال بر عادت و روش‌های خواندن جوانان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1395; 22 (2) :213-227

URL: http://publij.ir/article-1-1441-fa.html


دانشگاه تهران ، znaseri50@gmail.com
چکیده:   (5223 مشاهده)
هدف: در عصر دیجیتال، ابزارهای وبی همچون ماشینی هستند که زمان را بهسرعت در خود می‏بلعند. تمایل نسل جدید به استفاده از این ابزارها برای سرگرمی و کسب اطلاعات، عادت خواندن آن‏ها را از نظر انتخاب نوع مواد و روش­های خواندن متحول کرده است. به عبارت دیگر، کاربران امروزی هر چند اطلاعات را بیشتر بهصورت برخط دریافت می‏کنند؛ اما به خوانندگان سطحی و اجمالی تبدیل شده‏اند که علاقۀ کمی به خواندن عمیق مطالب دارند. این امر نهتنها عادت خواندن بلکه چگونگی پردازش اطلاعات و مرور صفحه‏های وب را نیز در آن‎ها تغییر داده است. از این رو، این پژوهش در نظر دارد تا تأثیر استفاده از اینترنت بر عادت و روش­های خواندن کاربران را مورد بررسی قرار دهد.
 روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی انجام و از پرسشنامه برای گردآوری داده‏ها استفاده شده است. جامعۀ پژوهش حاضر را دانشجویان مقطع کارشناسی کلیۀ رشته‏های تحصیلی مؤسسۀ آموزش عالی توس مشهد (1000 دانشجو) تشکیل داد که از میان آنان 100 دانشجو که مایل به همکاری با پژوهشگر بودند بر اساس اصل دسترس‏پذیری بهعنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته‏ ها: پژوهش حاضر نشان داد که شرکت‏کنندگان معتقدند اینترنت خواندن تعاملی، گسترده و سطحی را افزایش و خواندن متمرکز و عمیق را کاهش می‏دهد. همچنین، اینترنت خواندن اخبار و رویدادها، دانش عمومی، متون تخصصی و هرزه‏نگاری را افزایش می‏دهد و در خواندن متون مذهبی و ادبی کم تأثیر است. با وجود این، یافتۀ اخیر با از نظر آماری (آزمون مجدور کا) مورد تأیید قرار نگرفت.
اصالت/ارزش: ارزش مقالۀ حاضر در نشان دادن آن اَبعادی از خواندن است که به‎واسطۀ محیط تعاملی وب تحت تأثیر قرار می‎گیرد. فعالان حوزۀ کتاب می‎توانند با نظرداشت این اَبعاد، طرح‎های بهتری برای کمتر شدن این معضلات ارائه دهند.
 
متن کامل [PDF 1537 kb]   (1955 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1394/6/19 | پذیرش: 1395/7/6 | انتشار: 1395/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb