XML English Abstract Print


دانشگاه قم ، ynorouzi@gmail.com
چکیده:   (380 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به تعیین نقش سرمایه فکری (انسانی، ساختاری و ارتباطی) بر عملکرد کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی می‌پردازد.
روش­‌شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل 199 نفر از کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­‌های استاندارد سنجش مدیریت سرمایه فکری بونتیس (1998) و پرسشنامه سنجش عملکرد کارکنان اچیو (1992) استفاده شد. با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، نرمال بودن داده­‌ها تأیید شد. اطلاعات به­‌دست آمده با استفاده از نرم‌افزار Spss با روش­‌های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­‌ها: با توجه به نتایج آزمون رگرسیون خطی، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری بر عملکرد کارکنان تأثیر دارند، اما سرمایه ارتباطی بر عملکرد کارکنان کتابخانه‌های عمومی تأثیر ندارد. نتایج حاکی از آنست که کارایی و اثربخشی کتابخانه­‌های عمومی استان آذربایجان غربی در گرو توجه هرچه بیشتر به سرمایه انسانی و ساختاری و رفع موانع ارتقای سرمایه ارتباطی (مشتری) است.
اصالت/ ارزش: با توجه به نقش مهم سرمایه فکری در پیشرفت مدیریتی، فنی، اجتماعی و اقتصادی، اندازه‌گیری، مدیریت و سرمایه فکری و گزارشگری آن در کتابخانه‌های عمومی، نه تنها اهمیت این مؤلفه را گوشزد می‌نماید، بلکه این نهاد اجتماعی را به عنوان یکی از سرمایه‌های فکری در سطح جامعه مطرح می‌کند.

متن کامل [PDF 1227 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۸ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb