دوره 25، شماره 2 - ( 6-1398 )                   دوره 25 شماره 2 صفحات 349-366 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi Y, Ghasemian G, zaree E. The Role of Intellectual Capital in the Performance of Public Library Staff in the West Azarbaijan . Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (2) :349-366
URL: http://publij.ir/article-1-1892-fa.html
نوروزی یعقوب، قاسمیان قاسم، زارعی عیسی. نقش سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (2) :349-366

URL: http://publij.ir/article-1-1892-fa.html


دانشگاه قم ، ynorouzi@gmail.com
چکیده:   (504 مشاهده)
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین نقش سرمایۀ فکری به‌لحاظ انسانی، ساختاری و ارتباطی در عملکرد کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی است.
روش­: روش تحقیق حاضر، توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. حجم نمونۀ جامعۀ آماری شامل 199 نفر از کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی است که به‌روش تصادفی با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های استاندارد سنجش مدیریت سرمایۀ فکری «بونتیس» (1998) و پرسش‌نامۀ سنجش عملکرد کارکنان «هرسی و بلانچارد» (1992) با طیف لیکرت پنج‌گزینه‌ای مشتمل بر ابعادی همچون «دانش و مهارت‌ها»، «درک یا تصور نقش» و «حمایت سازمانی» استفاده شد. با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، نرمال بودن داده­‌ها تأیید شد. داده‌های به­‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS با روش­‌های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: با توجه به نتایج آزمون رگرسیون خطی، سرمایۀ انسانی و سرمایۀ ساختاری توانستند 6 درصد از متغیر عملکرد کارکنان را تبیین ­کنند، اما تغییرات متغیر عملکرد کارکنان در تغییرات سرمایۀ ارتباطی نقشی ندارد. همچنین، نتایج حاکی از آن است که کارایی و اثربخشی کتابخانه­‌های عمومی استان آذربایجان غربی در گروی توجه هرچه بیشتر به سرمایۀ انسانی و ساختاری و رفع موانع ارتقای سرمایۀ ارتباطی (مشتری) است.
اصالت/ارزش: یافته‌ها نشان داد توجه به نقش مهم سرمایۀ فکری در پیشرفت مدیریتی، فنی، اجتماعی و اقتصادی، اندازهگیری، مدیریت و گزارش آن در کتابخانه‌های عمومی می‌تواند تعیینکننده باشد. همچنین، سرمایۀ فکری امکان توسعۀ نوآوری در زمینۀ فناوری اطلاعات و رسانه‌­های دیجیتال در کتابخانه‌ها را فراهم می آورد و موجب ارائۀ خدمات بهتر به اعضا می‌شود.
 
متن کامل [PDF 597 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۸ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۷/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb