دوره 16، شماره 2 - ( 5-1389 )                   دوره 16 شماره 2 صفحات 114-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradmand A. Comparative Study of the Factors Encouraging or Inhibiting Informal Study from Viewpoint of Male and Female Graduate Students in Tarbiat Moallem Azerbaijan University . Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (2) :95-114
URL: http://publij.ir/article-1-87-fa.html
مرادمند علی. بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیت معلم آذربایجان . تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1389; 16 (2) :95-114

URL: http://publij.ir/article-1-87-fa.html


دانشگاه تربیت معلم آذربایجان ، Ali.Moradmand.191@gmail.com
چکیده:   (9962 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تربیت معلم آذربایجان و همچنین ارزیابی میزان مطالعه غیردرسی آن‌ها است. 
 روش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نمونه‌ای شامل 260 نفر از مجموع 2600 نفر (1500 نفر دختر و 1100 نفر پسر) دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه توسط اساتید دانشگاه تبریز، بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSSاندازه‌گیری شد که مقدار آلفای کرونباخ 872/. به‌دست آمد که بیانگر اعتبار خوبی است. از روش‌های آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسش‌های پژوهش و آزمون فرضیه‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: الف- بین میزان مطالعه غیردرسی دختران و پسران تفاوت معنی‌دار وجود داشته و میانگین مطالعه کل دانشجویان 30 دقیقه بوده است. ب- بین عوامل مشوق مطالعه غیردرسی و متغیر جنسیت تفاوت معنی‌دار مشاهده نشد. ج بین بعضی از عوامل بازدارنده مطالعه غیردرسی و متغیر جنسیت تفاوت معنی‌دار وجود دارد. مانند استفاده از اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای، خوشبین نبودن به آینده و بها ندادن به علم. د به‌طور کلی مهم‌ترین عوامل بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه  دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان عبارتند از: گرانی کتاب، عدم دسترسی به کتاب‌های مورد علاقه، حجم زیاد تکالیف دانشگاه، تماشای تلویزیون، نداشتن فرصت کافی برای مطالعه، ضعف تبلیغات در زمینه مطالعه، عادت نداشتن به مطالعه از دوران کودکی، کمبود کتابخانه‌های عمومی، بها ندادن مردم به علم، خوشبین نبودن به آینده، برنامه‌های تفریحی، مشکلات اقتصادی، استفاده از اینترنت، تیراژ پایین کتاب‌ها و بازی‌های رایانه­ای. ﻫ - مهم‌ترین عوامل مشوق مطالعه غیردرسی عبارتند از: داشتن عادت به مطالعه از دوران کودکی، داشتن کتابخانه شخصی، توسعه مراکز کتاب‌خوانی، تشویق اساتید، معلمان، والدین و دوستان، وجود کتابخانه در محل تحصیل، آموزش روش مطالعه، افزایش درآمد خانواده، سطح تحصیلات، مطالعه و موقعیت اجتماعی اعضای خانواده، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی.
 ارزش/ اصالت: مقاله حاضر به شکل تطبیقی اولین بار در مورد عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر انجام شده است. پژوهش‌هایی که قبلاً صورت گرفته، اغلب در مورد میزان و موضوعات مطالعه غیردرسی و بیش‌تر روی دانش‌آموزان انجام شده بود.
 
متن کامل [PDF 406 kb]   (601 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb