دوره 29، شماره 1 - ( 2-1402 )                   دوره 29 شماره 1 صفحات 12-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafpour Moghadam P, Biranvand A, Zarei S. Investigating the Impact of Information Literacy and Information Communication Technologies on Knowledge Sharing among Public Library Librarians. RISPL 2023; 29 (1) :11-12
URL: http://publij.ir/article-1-2410-fa.html
نجف‌پور مقدم پروین، بیرانوند علی، زارعی سمیه. بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی بر تسهیم دانش با نقش میانجی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی. مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1402; 29 (1) :11-12

URL: http://publij.ir/article-1-2410-fa.html


، biranvand@pnu.ac.ir
چکیده:   (409 مشاهده)
هدف: سواد اطلاعاتی و فناوری­‌های اطلاعاتی و ارتباطی عوامل تعیین‌کننده در شرایط دایماً متغیر امروزی هستند. در این پژوهش ارتباط بین سواد اطلاعاتی و تسهیم دانش با نقش میانجی فناوری­‌های اطلاعاتی و ارتباطی در میان کارکنان کتابخانه‌های عمومی مورد مطالعه قرار گرفته تا نقش این دو عامل در تسهیم دانش توسط کتابداران کتابخانه­‌های عمومی مشخص شد.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی است که با روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 149 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانه‌های عمومی تابع اداره کل نهاد کتابخانه­‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری در سال 1400 می­‌باشد که به روش تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 108 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه حسینی و قاسمی (2019) برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است. به منظور بررسی روایی پرسشنامه‌ از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. همچنین با یک مطالعه مقدماتی و توزیع آزمایشی پرسشنامه در بین اعضای نمونه، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه 842/0 محاسبه گردید. در این پژوهش برای بررسی رابطه بین متغیرها از روش حداقل مربعات جزئی(پی. ال. اس) استفاده شده است.
یافته­‌ها: بر اساس یافته‌­های این پژوهش شاخص‌­های تشخیص نیاز اطلاعاتی، پیدا کردن و ارزیابی کیفیت اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات، استفاده مؤثر و اخلاقی اطلاعات، ایجاد و ارتباط دانش، در فرآیند تسهیم دانش تأثیر مستقیم دارند. همچنین تأثیر تمامی شاخص­‌های مورد بررسی به واسطه فناوری­‌های اطلاعاتی و ارتباطی بر فرآیند تسهیم دانش تشدید شده است. این مهم نشان دهنده تأثیر مثبت فناوری­‌های اطلاعاتی و ارتباطی بر رابطه بین سواد اطلاعاتی و تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانه‌­های عمومی است.
اصالت و ارزش: این پژوهش برای اولین ­بار به بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی بر تسهیم دانش در کتابخانه‌­های عمومی استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است. از این نظر تحقیق حاضر دارای نوآوری است.
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي سواد رسانه‌اي
دریافت: 1401/3/3 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb