Najafpour Moghadam P, Biranvand A, Zarei S. Investigating the Impact of Information Literacy and Information Communication Technologies on Knowledge Sharing among Public Library Librarians. RISPL 2023; 29 (1) :11-12
URL:
http://publij.ir/article-1-2410-fa.html
نجفپور مقدم پروین، بیرانوند علی، زارعی سمیه. بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی بر تسهیم دانش با نقش میانجی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی. مطالعه موردی: کتابداران کتابخانههای عمومی استان چهارمحال و بختیاری. تحقيقات اطلاعرساني و كتابخانههاي عمومي. 1402; 29 (1) :11-12
URL: http://publij.ir/article-1-2410-fa.html
، biranvand@pnu.ac.ir
چکیده: (407 مشاهده)
هدف: سواد اطلاعاتی و فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی عوامل تعیینکننده در شرایط دایماً متغیر امروزی هستند. در این پژوهش ارتباط بین سواد اطلاعاتی و تسهیم دانش با نقش میانجی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در میان کارکنان کتابخانههای عمومی مورد مطالعه قرار گرفته تا نقش این دو عامل در تسهیم دانش توسط کتابداران کتابخانههای عمومی مشخص شد.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی است که با روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 149 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی تابع اداره کل نهاد کتابخانههای عمومی استان چهارمحال و بختیاری در سال 1400 میباشد که به روش تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 108 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه حسینی و قاسمی (2019) برای گردآوری دادهها استفاده شده است. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. همچنین با یک مطالعه مقدماتی و توزیع آزمایشی پرسشنامه در بین اعضای نمونه، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه 842/0 محاسبه گردید. در این پژوهش برای بررسی رابطه بین متغیرها از روش حداقل مربعات جزئی(پی. ال. اس) استفاده شده است.
یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش شاخصهای تشخیص نیاز اطلاعاتی، پیدا کردن و ارزیابی کیفیت اطلاعات، ذخیره و بازیابی اطلاعات، استفاده مؤثر و اخلاقی اطلاعات، ایجاد و ارتباط دانش، در فرآیند تسهیم دانش تأثیر مستقیم دارند. همچنین تأثیر تمامی شاخصهای مورد بررسی به واسطه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر فرآیند تسهیم دانش تشدید شده است. این مهم نشان دهنده تأثیر مثبت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بر رابطه بین سواد اطلاعاتی و تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی است.
اصالت و ارزش: این پژوهش برای اولین بار به بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی بر تسهیم دانش در کتابخانههای عمومی استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است. از این نظر تحقیق حاضر دارای نوآوری است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
سواد اطلاعاتي سواد رسانهاي دریافت: 1401/3/3 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/2/10