دوره 29، شماره 1 - ( 2-1402 )                   دوره 29 شماره 1 صفحات 106-88 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi M H, Khedri M, Khademizadeh S. Status of ancillary services in the children section of public libraries and its relationship with loyalty of children aged 7-11 years. Research on Information Science and Public Libraries 2023; 29 (1) :88-106
URL: http://publij.ir/article-1-2396-fa.html
عظیمی محمدحسن، خدری مریم، خادمی زاده شهنار. بررسی وضعیت خدمات جنبی بخش کودکان کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و رابطۀ آن با وفاداری اعضای کودک 7-11 سال. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1402; 29 (1) :88-106

URL: http://publij.ir/article-1-2396-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، azimih@scu.ac.ir
چکیده:   (1279 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش کشف وضعیت خدمات جنبی بخش کودکان کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان است.
روش: روش پژوهش از نوع آمیخته است. در بخش کیفی پژوهش، با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و بررسی آیین‌‌نامه‌‌ها یک سیاهۀ وارسی شامل خدمات جنبی بخش کودکان ارائه شده است. سپس در بخش کمّی پژوهش، با استفاده از پرسش‌نامۀ ارزیابی میزان وفاداری مشتری (مقیمی و رمضان، 1390، مون کیو و لارنس 2001)، متغیرهای موردمطالعۀ اندازه‌‌گیری و با استفاده از روش‌‌های کمّی به سؤالات پژوهش پاسخ داده شده است.
یافته‌ها: در بخش کیفی 27 خدمت جنبی برای کودکان در کتابخانه‌های عمومی شناسایی شد. مهم‌ترین خدمات اجراشده در بخش کودک کتابخانه‌ها که در صدر لیست قرار گرفتند عبارت‌اند از: ارسال منابع به‌صورت غیرحضوری با میانگین 3.69، نمایشگاه کتاب با میانگین 3.67، ارائۀ بروشورهای آموزشی و فرهنگی با میانگین 3.55، فهرست تازه‌های کتاب نوجوان با میانگین 3.52، معرفی کتاب و داستان‌گویی با میانگین 3.47، برنامه‌های فرهنگی مشترک با مدارس با میانگین 3.67، امانت بین‌کتابخانه‌ای با میانگین 3.38، کلاس‌های کمک‌آموزشی با میانگین 3.31، جلسات شعرخوانی و نقد شعر با میانگین 3.24، و اختصاص فضا برای برگزاری کلاس‌های خصوصی با میانگین 3.29.
اصالت/ارزش: مشخص شد که میزان رضایت اعضای کودک 7 تا 11 سال کتابخانه‌‌های عمومی استان خوزستان از خدمات جنبی ارائه‌شده در این کتابخانه‌ها در وضعیتی مطلوب قرار دارد و بین رضایت این کودکان و همۀ ابعاد وفاداری بررسی‌شده در این پژوهش رابطه‌ای معنادار وجود دارد.
متن کامل [PDF 858 kb]   (334 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1401/5/21 | پذیرش: 1401/9/28 | انتشار: 1402/2/10

فهرست منابع
1. ادیب‌منش، مرضیه؛ خاصه؛ علی‌اکبر؛ و ادیب‌منش، مرزبان (1398). شناسایی خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و نقش آن‌ها در جذب و نگهداشت کودکان و نوجوانان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 25(1)، ۱۷۸-۱۵۳.
2. اسدی، مریم (1389). بازاریابی اطلاعات. تهران: چاپار.
3. افخمی، فاطمه (1396). بررسی نیازهای اطلاعاتی نوجوانان از کتابخانه‌های عمومی شهر شیراز [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه شیراز.
4. امیرتیموری، محبوبه (1395). چگونگی وفادارسازی کاربران کتابخانه‌های عمومی کرمان [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه شهید باهنر کرمان].
5. امینی، مریم؛ و پشوتنی‌زاده، میترا (1395). سنجش سطح وفاداری کاربران کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نسبت به خدمات کتابخانه و تعیین شاخص‌های مؤثر بر آن. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 19(4)، 57-84.
6. پورعسگر خیاوی، آذر (1397). خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل و تأثیر آن در تشویق کاربران کودک و نوجوان [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه علامه طباطبائی.
7. تاج‌الدینی، اورانوس؛ و امیرتیموری، محبوبه (1396). پارادایم نظریه‌ای وفادارسازی کاربران کتابخانه‌های عمومی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 20(3)، 122-142.
8. جزایری سقی، عفت (1397). بررسی نقش خدمات جنبی کتابخانه‌های عمومی شهرستان گناباد در تشویق کودکان و نوجوانان شهرستان گناباد به مطالعه [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه فردوسی مشهد.
9. حدادیان، علیرضا؛ کفاشان، مجتبی؛ آسمان دره، یاسر؛ رضایی‌زاده، فاطمه؛ و احسانی، حسینه (1391). پیش‌شرط‌ها و پیامدهای وفاداری مراجعان کتابخانه‌ها: طراحی الگوی وفاداری مراجعان کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی. پژوهش‌نامۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی، 2(2)، 137-158.
10. حریری، نجلا؛ و پاگردکار، یاسمین (1395). تأثیر قصه‌گویی در کتابخانه‌های عمومی بر افزایش خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی: یک پژوهش تجربی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 22(2)، 195-212.
11. رولی، جنیفر (1388). بازاریابی اطلاعات (مریم اسدی، مترجم). تهران: چاپار.
12. غفاری، سعید (1394). بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری کاربران کتابخانه‌های عمومی شهر قم: براساس مدیریت ارتباط با مشتری. مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 2(3)، 53-72.
13. فاطمیان، مریم؛ و فرهادپور، محمدرضا (1397). تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری و رضایتمندی کاربران با نقش میانجی ارزش ادراک‌شدۀ خدمات: مطالعۀ موردی کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 24(4)، 523-544.
14. فخارطبسی، ملیحه (1396). عوامل مؤثر بر میزان اشتیاق به بازگشت کودکان و نوجوانان به کتابخانه، از دید مراجعان کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد. پژوهش‌نامۀ‌ کتابداری و اطلاع‌رسانی، 7(2)، 61-76.
15. قنبری‌خشنو، مریم؛ تاجداران، منصور؛ و کیانی‌خوزستانی، حسن (1395). وضعیت و امکانات موجود کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ارائۀ خدمات جنبی به استفاده‌کنندگان از دیدگاه کتابداران. نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 5(4،3)، 83-94.
16. کاکی، مریم؛ جمالی، حمیدرضا؛ و مکتبی‌فرد، لیلا (1392). خدمات جنبی کتابخانه‌های عمومی و نقش آن در جذب کودکان به کتابخانه‌ها. نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 2(4)، 21-32.
17. کشوری، مریم؛ و عبداللهی، محمدصادق (1392). تقویت وفاداری مشتریان کتابخانه‌ها با استفاده از رسانه‌های اجتماعی. مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 24(1)، 76-93.
18. کشوری، مریم؛ و گرایی، احسان (1394). نقش تعدیل‌کنندۀ درگیری مشتریان در خدمات بر رابطۀ ارزش ادراک‌شده و رضایتمندی با وفاداری مشتریان کتابخانه‌های عمومی (مطالعۀ موردی: کتابخانه های عمومی غرب کشور). پژوهش‌نامۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی، 5(1)، 234-221.
19. کیان‌راد، زهرا؛ فهیم‌نیا، فاطمه؛ و نقشینه، نادر (1396). ارزیابی خدمات جنبی کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‎‌های عمومی شهر تبریز و نقش آن در توسعۀ فرهنگ مطالعه مخاطبان کودک و نوجوان آن. پژوهش‌نامۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی، 7(2)، 41-60.
20. لرکی، پریسا؛ سلیمیان، ملیحه؛ و منصوری، علی (1394). ارزیابی خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی شهر فولادشهر و تأثیر آن بر میزان جذب مخاطبان: از دیدگاه کاربران [ارائۀ مقاله]. همایش ملی کتابخانه‌های عمومی عوامل و موانع جذب و توسعۀ مخاطب، اصفهان، ایران.
21. محمدیان، زهرا (1395). شناسایی عوامل اثرگذار بر وفاداری مراجعان و تأثیر وفاداری بر پیامدها در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه فردوسی مشهد.
22. مظلوم، جلال؛ سلطانی، مرتضی؛ و سلطانی‌نژاد، نیما (1396). بررسی تأثیر خدمات ارائه‌شده بر ارزش ادراک‌شده، رضایت و وفاداری کاربران کتابخانه‌های عمومی کشور (مطالعۀ موردی: شهر رشت). تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 23(1)، 111-123.
23. مقیمی، سیدمحمد؛ و رمضان، مجید (1390). ارزیابی میزان وفاداری مشتری. تهران: انتشارات راه‌دان.
24. ملایی، ابراهیم (1391). شناسایی راه‌های بهبود خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر مبنای رهنمودهای ایفلا و یونسکو [پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد]. دانشگاه اصفهان.
25. ملایی، ابراهیم؛ شعبانی، احمد؛ و قضاوی خوراسگانی، رقیه (1394). بهبود خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس عوامل جمعیت‌شناختی. دانش‌شناسی، 8(31)، 81-95.
26. میلانی‌فر، نغمه؛ و نوری، مریم (1399). چالش‌ها و فرصت‌های کتابخانه‌های عمومی شهر اهواز برای جذب نوجوانان درکتابخانه‌های عمومی در کرانۀ کارون و کرخه. در احمد شعبانی و منصور کوهی رستمی (سرویراستاران)، مجموعه‌مقالات همایش‌های ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی. تهران: نشر چاپار
27. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (1390). مجموعه دستورالعمل‌های ادارۀ کتابخانه‌های عمومی. ادارۀ کل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ انتشارات کتاب نشر. Bosia, C., Duparc, M. L., Gilardoni, E., & Hug, A. (2003). Libraries@[at] the heart of the Information Society. IFLA.
28. Carolyn, F. C., & Karen, N. K. (2002). From prisoners to apostles: A typology of repeat buyers and loyal customers in service businesses. Journal of services Marketing, 16(4), 322-341. [DOI:10.1108/08876040210433220]
29. Hernon, P., & Altman, E. (2010). Assessing service quality: Satisfying the expectations of library customers. American Library Association.
30. Kiran, K., & Diljit, S. (2011). Antecedents of customer loyalty: Does service quality suffice?. Malaysian Journal of Library & Information Science, 16(2), 95-113.
31. Laksmi, S. S. (2007, June 27). The effectiveness of reading habit promotion in public libraries of DKI Jakarta province [Paper presentation]. The International Conference on Libraries, Information and Society, Petaling Jaya, Malaysia.
32. Lee, M., & Cunningham, L. F. (2001). A cost/benefit approach to understanding service loyalty. Journal of services Marketing, 15(2), 113-130. [DOI:10.1108/08876040110387917]
33. Oh, D. G. (2003). Complaining behavior of public library users in South Korea. Library & Information Science Research, 25(1), 43-62. [DOI:10.1016/S0740-8188(02)00165-2]
34. Oh, D. G. (2020). Beyond providing information: An analysis on the perceived service quality, satisfaction, and loyalty of public library customers. Libri, 70(4), 345-359. [DOI:10.1515/libri-2020-0006]
35. Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty?. Journal of marketing, 63(4_suppl1), 33-44. [DOI:10.1177/00222429990634s105]
36. Rizky, T. D., Huda, N., Muslikh, M., & Rini, N. (2020). Analysis (LibQual) on Loyalty and Library Satisfaction; A Case Study in YARSI University Library Service Center. Jurnal Organisasi dan Manajemen, 16(2), 182-195. [DOI:10.33830/jom.v16i2.963.2020]
37. Roman, S., & Fiore, C. D. (2010). Do public library summer reading programs close the achievement gap. Children and Libraries, 8(3), 27-31.
38. Tan, T. S., Chen, T. L., & Yang, P. H. (2017). User satisfaction and loyalty in a public library setting. Social Behavior and Personality: an international journal, 45(5), 741-756. https://doi.org/10.2224/sbp.5999 [DOI:10.2224/sbp.5999.]
39. Twum, K. K., Adams, M., Budu, S., & Budu, R. A. A. (2022). Achieving university libraries user loyalty through user satisfaction: the role of service quality. Journal of Marketing for Higher Education, 32(1), 54-72. [DOI:10.1080/08841241.2020.1825030]
40. Wantara, P. (2015). The relationships among service quality, customer satisfaction, and customer loyalty in library services. International Journal of Economics and Financial Issues, 5(1), 264-269.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb