Farhadpoor M R, Hourizadeh A. The Impact of Users’ Perception of Social Responsibility on the Usage of Public Library Services and Resources with the Mediated Role of Perceived Organizational Image. RISPL 2021; 27 (1) :159-185
URL:
http://publij.ir/article-1-2197-fa.html
فرهادپور محمدرضا، هوری زاده آزاده. تأثیر ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع از طریق تصویر سازمانی ادراکشده در کتابخانههای عمومی. تحقيقات اطلاعرساني و كتابخانههاي عمومي. 1400; 27 (1) :159-185
URL: http://publij.ir/article-1-2197-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ، اهواز، ایران ، M.farhadpoor@gmail.com
چکیده: (1464 مشاهده)
هدف: مطالعۀ حاضر بهدنبال تعیین تأثیر ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانههای عمومی از طریق تصویر سازمانی ادراکشده است.
روش: پژوهش کاربردی با روش پیمایشی-همبستگی با رویکرد علّی انجام شد. جامعۀ پژوهش شامل اعضای کتابخانههای عمومی خوزستان بالغ بر 119409 بود، که از میان آنها 383 نفر نمونه بهروش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامۀ بکر- اولسن، کادمور و هیل (2006) و پرز و تورس (2017) و محققساخته بر اساس مطالعۀ کمالی (1398) برای بخش میزان استفاده گردآوری شد. تعداد 345 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند و تجزیهوتحلیل با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و اسمارت پیاساس انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد وضعیت متغیرهای پژوهش (ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی = 02/4، میزان استفاده از خدمات و منابع = 4/3 و تصویر سازمانی ادراک شده = 89/3، از میانگین نظری (3) بالاتر و نسبتاً مطلوب است. همچنین، ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانههای عمومی (945/2 =T-Value ) و تصویر سازمانی ادراکشده (407/25 = T-Value) در سطح معناداری کمتر از 05/0 تأثیر دارد.
اصالت/ارزش: یافتههای مطالعه نشان داد که هرچقدر کاربران درک بیشتری از مسئولیت اجتماعی کتابخانههای عمومی داشته باشند، استفادۀ آنها از خدمات و منابع اطلاعاتی کتابخانهها بیشتر میشود. بهعلاوه، پایبندی کتابخانهها به مسئولیت اجتماعی به شکلگیری تصویر سازنده و مثبت نیز منجر میشود. بر این اساس، متغیرهای موردبررسی میتوانند مورد توجه سیاستگذاران و مدیران در تدوین راهبردهای سازمانی قرار گیرند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
خدمات کتابخانهای برای خانوادهها و ارتقای فرهنگ عمومی دریافت: 1399/2/5 | پذیرش: 1399/4/11 | انتشار: 1400/3/10