دوره 27، شماره 1 - ( 3-1400 )                   دوره 27 شماره 1 صفحات 185-159 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadpoor M R, Hourizadeh A. The Impact of Users’ Perception of Social Responsibility on the Usage of Public Library Services and Resources with the Mediated Role of Perceived Organizational Image. RISPL 2021; 27 (1) :159-185
URL: http://publij.ir/article-1-2197-fa.html
فرهادپور محمدرضا، هوری زاده آزاده. تأثیر ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع از طریق تصویر سازمانی ادراک‌شده در کتابخانه‌های عمومی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1400; 27 (1) :159-185

URL: http://publij.ir/article-1-2197-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ، اهواز، ایران ، M.farhadpoor@gmail.com
چکیده:   (1464 مشاهده)
هدف: مطالعۀ حاضر بهدنبال تعیین تأثیر ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانه‌های عمومی از طریق تصویر سازمانی ادراکشده است.
روش: پژوهش کاربردی با روش پیمایشی-همبستگی با رویکرد علّی انجام شد. جامعۀ‌ پژوهش شامل اعضای کتابخانه‌های عمومی خوزستان بالغ بر 119409 بود، که از میان آن‌ها 383 نفر نمونه به‌روش نمونه‌­گیری طبقه‌­ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از ابزار پرسش‌نامۀ بکر- اولسن، کادمور و هیل (2006) و پرز و تورس (2017) و محقق‌ساخته بر اساس مطالعۀ کمالی (1398) برای بخش میزان استفاده گردآوری شد. تعداد 345 نفر به پرسشنامه‌­ها پاسخ دادند و تجزیهوتحلیل با استفاده از نرم‌­افزار اس‌پی‌اس‌اس و اسمارت پی‌اس‌اس انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد وضعیت متغیرهای پژوهش (ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی = 02/4، میزان استفاده از خدمات و منابع = 4/3 و تصویر سازمانی ادراک شده = 89/3، از میانگین نظری (3) بالاتر و نسبتاً مطلوب است. همچنین، ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانه‌­های عمومی (945/2 =T-Value ) و تصویر سازمانی ادراکشده (407/25 = T-Value) در سطح معناداری کمتر از 05/0 تأثیر دارد.
اصالت/ارزش: یافته‌­های مطالعه نشان داد که هرچقدر کاربران درک بیشتری از مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌­های عمومی داشته باشند، استفادۀ آنها از خدمات و منابع اطلاعاتی کتابخانه­‌ها بیشتر می­‌شود. بهعلاوه، پایبندی کتابخانه­‌ها به مسئولیت اجتماعی به شکل­‌گیری تصویر سازنده و مثبت نیز منجر می‌شود. بر این اساس، متغیرهای موردبررسی می­‌توانند مورد توجه سیاستگذاران و مدیران در تدوین راهبردهای سازمانی قرار گیرند.
متن کامل [PDF 1426 kb]   (691 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای خانواده‌ها و ارتقای فرهنگ عمومی
دریافت: 1399/2/5 | پذیرش: 1399/4/11 | انتشار: 1400/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb