دوره 27، شماره 1 - ( 3-1400 )                   دوره 27 شماره 1 صفحات 185-159 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadpoor M R, Hourizadeh A. The Impact of Users’ Perception of Social Responsibility on the Usage of Public Library Services and Resources with the Mediated Role of Perceived Organizational Image. Research on Information Science and Public Libraries 2021; 27 (1) :159-185
URL: http://publij.ir/article-1-2197-fa.html
فرهادپور محمدرضا، هوری زاده آزاده. تأثیر ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع از طریق تصویر سازمانی ادراک‌شده در کتابخانه‌های عمومی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1400; 27 (1) :159-185

URL: http://publij.ir/article-1-2197-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران ، M.farhadpoor@gmail.com
چکیده:   (2411 مشاهده)
هدف: مطالعۀ حاضر بهدنبال تعیین تأثیر ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانه‌های عمومی از طریق تصویر سازمانی ادراکشده است.
روش: پژوهش کاربردی با روش پیمایشی-همبستگی با رویکرد علّی انجام شد. جامعۀ‌ پژوهش شامل اعضای کتابخانه‌های عمومی خوزستان بالغ بر 119409 بود، که از میان آن‌ها 383 نفر نمونه به‌روش نمونه‌­گیری طبقه‌­ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از ابزار پرسش‌نامۀ بکر- اولسن، کادمور و هیل (2006) و پرز و تورس (2017) و محقق‌ساخته بر اساس مطالعۀ کمالی (1398) برای بخش میزان استفاده گردآوری شد. تعداد 345 نفر به پرسشنامه‌­ها پاسخ دادند و تجزیهوتحلیل با استفاده از نرم‌­افزار اس‌پی‌اس‌اس و اسمارت پی‌اس‌اس انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد وضعیت متغیرهای پژوهش (ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی = 02/4، میزان استفاده از خدمات و منابع = 4/3 و تصویر سازمانی ادراک شده = 89/3، از میانگین نظری (3) بالاتر و نسبتاً مطلوب است. همچنین، ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانه‌­های عمومی (945/2 =T-Value ) و تصویر سازمانی ادراکشده (407/25 = T-Value) در سطح معناداری کمتر از 05/0 تأثیر دارد.
اصالت/ارزش: یافته‌­های مطالعه نشان داد که هرچقدر کاربران درک بیشتری از مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌­های عمومی داشته باشند، استفادۀ آنها از خدمات و منابع اطلاعاتی کتابخانه­‌ها بیشتر می­‌شود. بهعلاوه، پایبندی کتابخانه­‌ها به مسئولیت اجتماعی به شکل­‌گیری تصویر سازنده و مثبت نیز منجر می‌شود. بر این اساس، متغیرهای موردبررسی می­‌توانند مورد توجه سیاستگذاران و مدیران در تدوین راهبردهای سازمانی قرار گیرند.
متن کامل [PDF 1426 kb]   (1110 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای خانواده‌ها و ارتقای فرهنگ عمومی
دریافت: 1399/2/5 | پذیرش: 1399/4/11 | انتشار: 1400/3/10

فهرست منابع
1. Agudelo, M. A. L., Jóhannsdóttir, L., & Davídsdóttir, B. (2019). A literature review of the history and evolution of corporate social responsibility. International Journal of Corporate Social Responsibility, 4(1), 1-23. [DOI:10.1186/s40991-018-0039-y]
2. Aguinis, H., & Glavas, A. (2019). On corporate social responsibility, sensemaking, and the search for meaningfulness through work. Journal of Management, 45(3), 1057-1086. https://doi.org/ 10.1177/0149206317691575 [DOI:10.1177/0149206317691575]
3. Alvim, L., & Calixto, J. A. (2013). The social function of the public library in the world of social networks and of the crisis of the Welfare State. 5th International Conference on Qualitative and Quantitative Methods in Libraries 4-7 June 2013, La Sapienza University, Rome, Italy.
4. Anasi, S. N. I. (2010). Curbing youth restiveness in Nigeria: the role of information and libraries. Library Philosophy and Practice, 388, 1-7.
5. Anglada, L. (2014). Are libraries sustainable in a world of free, networked, digital information? El profesional de la información, 23(6), 603-611. http://doi.org/10.3145/epi.2014.nov.07. [DOI:10.3145/epi.2014.nov.07]
6. Becker-Olsen, K. L., Cudmore, B. A., & Hill, R. P. (2006). The impact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior. Journal of business research, 59(1), 46-53. [DOI:10.1016/j.jbusres.2005.01.001]
7. Bonner, C. (1997). Image is all: Deregulation, restructuring and reputation in the natural gas industry. American Gas, 79(8), 38-40.
8. Booth, J. (1993). The library's image: Does your library have you appeal? Library management, 14(2), 11-14. http://doi.org/10.1108/01435129310026111 [DOI:10.1108/01435129310026111]
9. Case, D. O. (2002). Looking for information: A survey of research in information seeking, needs, and behavior. Academic Press.
10. Coker, S. (1993). Libraries versus users? How and how not to deter library users. Library management, 14(2), 24-31. [DOI:10.1108/EUM0000000000844]
11. Das, K. C. (2013). Imbibing public libraries and corporate social responsibility to promote rural development. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 33(1), 11-16. [DOI:10.14429/djlit.33.1.3723]
12. Doucett, E. (2008). Creating your library brand: Communicating your relevance and value to your patrons. American Library Association.
13. Esterhamian, M., & Fadaie, G. (2010). Investigating the status of public libraries in Sanandaj city: Providing services and information retrieval tools. Research on Information Science & Public Libraries, 16(1), 85-99
14. Farhadpoor, M. R., & Kalhori, K. (2018). Investigation of the effective factors on unwillingness of the adolescents and youth from public libraries' services. Library Philosophy and Practice (e-journal), 2112.
15. Feather, J. and Strugges, P. (2003). International encyclopedia of information and library science. Routledge. [DOI:10.4324/9780203403303]
16. Fernández-Ardèvol, M., Ferran-Ferrer, N., Nieto-Arroyo, J., & Fenoll, C. (2018). The public library as seen by the non-users. El profesional de la información, 27(3), 659-670. https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.19 [DOI:10.3145/epi.2018.may.19.]
17. Fleming, P., Roberts, J., & Garsten, C. (2013). In search of corporate social responsibility: Introduction to special issue. Organization, 20(3), 337-348. [DOI:10.1177/1350508413479581]
18. Green, T. (1994). Images and perceptions as barriers to the use of library staff and services. New library world, 95(7), 19-24. http://doi.org/10.1108/03074809410070520. [DOI:10.1108/03074809410070520]
19. Hauke, P. (2017). Green Libraries towards green sustainable development: Best practice examples from IFLA green library award. 2016-2019.
20. International Federation of Library Association and Organizations (IFLA). (2001). The public library service: IFLA/UNESCO guidelines for development. http://www.ifla.org/VII/s8/proj/pub197.pdf.
21. Johnson, P. (1994). The book way to literacy. Reading, 28(3), 33-42. doi:10.1111/j.1467-9345.1994.tb00125.x [DOI:10.1111/j.1467-9345.1994.tb00125.x]
22. Kazingizi, S. (2017). The role of public libraries in promoting corporate social responsibility by small and medium enterprises (Doctoral dissertation, University of South Africa). CORE. https://core.ac.uk/download/pdf/129899156.pdf
23. Knox, E. J., & Oltmann, S. M. (2018). Social responsibility, librarianship, and the ALA: The 2015 banned books week poster controversy. The Library Quarterly, 88(1), 5-22. [DOI:10.1086/694870]
24. Kowalczyk, R., & Kucharska, W. (2020). Corporate social responsibility practices incomes and outcomes: Stakeholders' pressure, culture, employee commitment, corporate reputation, and brand performance. A Polish-German cross‐country study. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(2), 595-615. [DOI:10.1002/csr.1823]
25. Krolak, L. (2005). Role of libraries in the creation of literate environments. Background paper prepared for the education for all global monitoring report 2006: Literacy for Life. UNESCO. http://www.ifla .org/files/assets/literacy-and-reading/publications/roleof-libraries-in-creation-of-literate-environments.pdf
26. Lee, H., & Lee, S. H. (2019). The impact of corporate social responsibility on long-term relationships in the business-to-business market. Sustainability, 11(19), 1-12. [DOI:10.3390/su11195377]
27. Levien, R. E. (2011). Confronting the future: Strategic visions for the 21st public library. American Library Association, Office for Information Technology. Policy brief, 4. http://www.foresightfordevelopment.org/sobipro/downloadfile/46-463/54
28. Maruf, A. A. (2013). Corporate social responsibility and corporate image. Transnational Journal of Science and Technology, 3(8), 29-49.
29. McCarthy, G. (1994). Getting to know your non-users. Library management, 15(4), 30-34. http://doi.org/10.1108/01435129410060338. [DOI:10.1108/01435129410060338]
30. Mnkeni-Saurombe, N., & Zimu N. (2015) Towards tackling inequalities in South Africa: the role of community libraries. Information Development, 31(1), 40-52. [DOI:10.1177/0266666913501681]
31. Mugwisi, T., Jiyane, G. V., & Fombad, M. C. (2018). Public libraries as facilitators of information services: A case study of selected libraries in KwaZulu-Natal. Information Development, 34(1), 31-43. [DOI:10.1177/0266666916672718]
32. Murali Dhar, D., Krishna Rao, P., & Vijaya Lakshmi, K. (2011). Corporate social responsibility and social development through public libraries. In Corporate Social Responsibility and Public Libraries: Building a Sustainable Knowledge Society (pp. 13- 24), V. Venkatappaiah, M. Koteswara Rao & D. Murali Dhar (Eds.). New Delhi: Allied Publishers PVT. Ltd.
33. Nave, A., & Ferreira, J. (2019). Corporate social responsibility strategies: Past research and future challenges. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(4), 885-901. [DOI:10.1002/csr.1729]
34. Perez, J. P., & Torres, E. M. (2017). Evaluation of the organizational image of a university in a higher education institution. Contaduría y administración, 62(1), 123-140. [DOI:10.1016/j.cya.2016.01.007]
35. Quick, S., Prior, G., Toombs, B., Taylor, L., & Currenti, R. (2013). Cross-European survey to measure users' perceptions of the benefits of ICT in public libraries. Bill & Melinda Gates Foundation. https://goo.gl/fwUzTv.
36. Sharma, A. K., Majumder, A., & Uraon, A. (2017). Branding and Marketing your Library and Services: Case study of Rabindra Library. In First International Conference on Transforming Libraries: Proceedings. Guwahati (pp. 145-151).
37. Smith, R. E. (2011). Defining corporate social responsibility: A systems approach for socially responsible capitalism [Master's thesis, University of Pennsylvania].
38. https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=od_theses_mp
39. Suharso, P., Yanto, A. Saeful Rohman, A., Wiratningsih, R., & Setiawan Saefullah, R. (2018). Corporate social responsibility through the library for educational facilities. In E3S Web of Conferences (Vol. 74, p. 08011). EDP Sciences. [DOI:10.1051/e3sconf/20187408011]
40. Tag, X., & Hawley, J. M. (2009). Measuring customer-based brand equity: Empirical evidence from the sportswear market in china. Journal of Product and Brand Management, 18(4), 262-271. [DOI:10.1108/10610420910972783]
41. Vassilakaki, E., & Moniarou-Papaconstantinou, V. (2014). Identifying the prevailing images in library and information science profession: is the landscape changing? New library world, 115(7/8), 355-375. http://doi.org/10.1108/NLW-03-2014-0029. [DOI:10.1108/NLW-03-2014-0029]
42. Vijesh, P. V., & Mohanan, N. (2018). Social responsibilities of academic libraries: Rajagiri College of Social Sciences Library, Kalamassery, Kerala, A Case Study. https://www.researchgate.net/profile/Vijesh_P_V /publication/326929711_Social_Responsibilities_of_Academic_Libraries/links/5b72b483299bf14c6da1a54b/Social-Responsibilities-of-Academic-Libraries.pdf.
43. Zulfiqar, S., Sadaf, R., Popp, J., Vveinhardt, J., & Máté, D. (2019). An examination of corporate social responsibility and employee behavior: The case of Pakistan. Sustainability, 11(13), 3515. [DOI:10.3390/su11133515]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb