دوره 27، شماره 1 - ( 3-1400 )                   دوره 27 شماره 1 صفحات 159-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhadpoor M R, Hourizadeh A. The Impact of Users’ Perception of Social Responsibility on the Usage of Public Library Services and Resources with the Mediated Role of Perceived Organizational Image. Research on Information Science & Public Libraries. 2021; 27 (1) :159-185
URL: http://publij.ir/article-1-2197-fa.html
فرهادپور محمدرضا، هوری زاده آزاده. تأثیر ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع از طریق تصویر سازمانی ادراک‌شده در کتابخانه‌های عمومی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1400; 27 (1) :159-185

URL: http://publij.ir/article-1-2197-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ، اهواز، ایران ، M.farhadpoor@gmail.com
چکیده:   (223 مشاهده)
هدف: مطالعۀ حاضر بهدنبال تعیین تأثیر ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانه‌های عمومی از طریق تصویر سازمانی ادراکشده است.
روش: پژوهش کاربردی با روش پیمایشی-همبستگی با رویکرد علّی انجام شد. جامعۀ‌ پژوهش شامل اعضای کتابخانه‌های عمومی خوزستان بالغ بر 119409 بود، که از میان آن‌ها 383 نفر نمونه به‌روش نمونه‌­گیری طبقه‌­ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از ابزار پرسش‌نامۀ بکر- اولسن، کادمور و هیل (2006) و پرز و تورس (2017) و محقق‌ساخته بر اساس مطالعۀ کمالی (1398) برای بخش میزان استفاده گردآوری شد. تعداد 345 نفر به پرسشنامه‌­ها پاسخ دادند و تجزیهوتحلیل با استفاده از نرم‌­افزار اس‌پی‌اس‌اس و اسمارت پی‌اس‌اس انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج نشان داد وضعیت متغیرهای پژوهش (ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی = 02/4، میزان استفاده از خدمات و منابع = 4/3 و تصویر سازمانی ادراک شده = 89/3، از میانگین نظری (3) بالاتر و نسبتاً مطلوب است. همچنین، ادراک کاربران از مسئولیت اجتماعی بر میزان استفاده از خدمات و منابع کتابخانه‌­های عمومی (945/2 =T-Value ) و تصویر سازمانی ادراکشده (407/25 = T-Value) در سطح معناداری کمتر از 05/0 تأثیر دارد.
اصالت/ارزش: یافته‌­های مطالعه نشان داد که هرچقدر کاربران درک بیشتری از مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌­های عمومی داشته باشند، استفادۀ آنها از خدمات و منابع اطلاعاتی کتابخانه­‌ها بیشتر می­‌شود. بهعلاوه، پایبندی کتابخانه­‌ها به مسئولیت اجتماعی به شکل­‌گیری تصویر سازنده و مثبت نیز منجر می‌شود. بر این اساس، متغیرهای موردبررسی می­‌توانند مورد توجه سیاستگذاران و مدیران در تدوین راهبردهای سازمانی قرار گیرند.
متن کامل [PDF 1426 kb]   (69 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات کتابخانه‌ای برای خانواده‌ها و ارتقای فرهنگ عمومی
دریافت: 1399/2/5 | پذیرش: 1399/4/11 | انتشار: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb