Taqavi H, Shabani A, Azadi L. The Role of Islamic Mentoring in Developing the Research Competencies of Graduate Students in the Field of Knowledge and Information Science. Research on Information Science and Public Libraries 2019; 25 (4) :621-643
URL:
http://publij.ir/article-1-2081-fa.html
تقوی حسین، شعبانی علی، آزادی لیلی. بررسی نقش منتورینگ (ارشادگری) اسلامی در توسعۀ شایستگیهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1398; 25 (4) :621-643
URL: http://publij.ir/article-1-2081-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی ، husen324@gmail.com
چکیده: (4785 مشاهده)
هدف: با توجه به نقش مهم عاملان اطلاعرسانی و دانششناسی در پیمایش و ارزیابی کموکیف توسعۀ علم در سطوح مختلف نهادی و فردی، یکی از صلاحیتهای لازم برای آنها شایستگی پژوهشی است. در این راستا، تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگیهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. دادههای مطالعه از 102 دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای تهران بهروش نمونهگیری طبقهای با لحاظ کردن مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی جمعآوری شد. برای اندازهگیری شایستگیهای تحقیقاتی از زیرمقیاسهای مهارتهای انجام و مدیریت تحقیق و تفسیر و انتقال دانش پرسشنامۀ توسعۀ دانشجویان و برای گردآوری دادههای مربوط به منتورینگ از پرسشنامۀ منتورینگ اسلامی (خاقانیزاده، تقوی و عبادی، 2019) استفاده شد.
یافتهها: میانگین کل منتورینگ اسلامی 78/3 و شایستگیهای پژوهشی برابر با 84/3 بوده است که بیانگر وضعیت مناسب دانشجویان است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان میدهد که همۀ مؤلفههای نهگانه منتورینگ اسلامی بهجز چالشانگیزی، مشاوره و معاشرت علمی رابطۀ معناداری با صلاحیتیابی پژوهشی دانشجویان دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر معناداری مدل بوده و نشان میدهد مقدار قابلتوجهی از واریانس صلاحیتیابی پژوهشی دانشجویان توسط مؤلفههای منتورینگ اسلامی تبیین میشوند.
اصالت/ارزش: مطالعۀ حاضر وضعیت عاملان حرفهای آیندۀ علم اطلاعات و دانششناسی و پیشبینیپذیری آن را بر اساس یکی از راهبردهای تربیتی سازگار با شرایط فرهنگی حاکم بررسی کرده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
آموزش كتابداري و اطلاعرساني دریافت: 1397/11/25 | پذیرش: 1398/6/25 | انتشار: 1398/12/24