دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 643-621 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taqavi H, Shabani A, Azadi L. The Role of Islamic Mentoring in Developing the Research Competencies of Graduate Students in the Field of Knowledge and Information Science. Research on Information Science and Public Libraries 2019; 25 (4) :621-643
URL: http://publij.ir/article-1-2081-fa.html
تقوی حسین، شعبانی علی، آزادی لیلی. بررسی نقش منتورینگ‌ (ارشادگری) اسلامی در توسعۀ شایستگی‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1398; 25 (4) :621-643

URL: http://publij.ir/article-1-2081-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی ، husen324@gmail.com
چکیده:   (4785 مشاهده)
هدف: با توجه به نقش مهم عاملان اطلاع‌­رسانی و دانش­‌شناسی در پیمایش و ارزیابی کم‌وکیف توسعۀ علم در سطوح مختلف نهادی و فردی، یکی از صلاحیت‏های لازم برای آن‌ها شایستگی پژوهشی است. در این راستا، تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگی‌­های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. داده‏‌های مطالعه از 102 دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاههای تهران به‌روش نمونه­‌گیری طبقه‌­ای با لحاظ کردن مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی جمع‌آوری شد. برای اندازه‌گیری شایستگیهای تحقیقاتی از زیرمقیاس‏‌های مهارت‏‌های انجام و مدیریت تحقیق و تفسیر و انتقال دانش پرسش‌نامۀ توسعۀ دانشجویان و برای گردآوری داده‌های مربوط به منتورینگ از پرسشنامۀ منتورینگ اسلامی (خاقانیزاده، تقوی و عبادی، 2019) استفاده شد. ‏
یافته‌ها: میانگین کل منتورینگ اسلامی 78/3 و شایستگی‌های پژوهشی برابر با 84/3 بوده است که بیانگر وضعیت مناسب دانشجویان است. نتایج حاصل از آزمون هم‌بستگی نشان می‏‏دهد که همۀ مؤلفه‏های نه‏گانه منتورینگ اسلامی به‌جز چالش‌انگیزی، مشاوره و معاشرت علمی رابطۀ معناداری با صلاحیت­‌یابی پژوهشی دانشجویان دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر معناداری مدل بوده و نشان می‌‏دهد مقدار قابل‌توجهی از واریانس صلاحیت‌­یابی پژوهشی دانشجویان توسط مؤلفه‌­های منتورینگ اسلامی تبیین می‌‏شوند.
اصالت/ارزش: مطالعۀ حاضر وضعیت عاملان حرفه‌­ای آیندۀ علم اطلاعات و دانش‌­شناسی و پیش‌­بینی‌پذیری آن را بر اساس یکی از راهبردهای تربیتی سازگار با شرایط فرهنگی حاکم بررسی کرده است.
متن کامل [PDF 629 kb]   (1495 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: 1397/11/25 | پذیرش: 1398/6/25 | انتشار: 1398/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb