دوره 25، شماره 4 - ( 10-1398 )                   دوره 25 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taqavi H, Shabani A, Azadi L. The role of Islamic Mentoring in developing the research competencies of graduate students in the field of Information Sciences and Knowledge Studies. Research on Information Science & Public Libraries. 2019; 25 (4)
URL: http://publij.ir/article-1-2081-fa.html
تقوی حسین، شعبانی علی، آزادی لیلی. بررسی نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگی‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1398; 25 (4)

URL: http://publij.ir/article-1-2081-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی ، husen324@gmail.com
چکیده:   (1405 مشاهده)
هدف: با توجه به نقش مهم عاملان اطلاع‌­رسانی و دانش‌­شناسی در پیمایش و ارزیابی کم و کیف توسعۀ علم در سطوح مختلف نهادی و فردی، یکی از صلاحیت‏‌های لازم برای آنها شایستگی پژوهشی است. در این راستا تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگی‌­های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. داده‏‌های مطالعه از 102 دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی به روش نمونه­‌گیری طبقه‌­ای با لحاظ کردن مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی جمع‌آوری شد. برای اندازه‌گیری شایستگی‌­های تحقیقاتی از زیر مقیاس‏‌های مهارت‏‌های انجام و مدیریت تحقیق و تفسیر و انتقال دانش پرسشنامۀ توسعۀ دانشجویان و برای گردآوری داده‌های مربوط به منتورینگ از پرسشنامۀ منتورینگ اسلامی استفاده شد. ‏
یافته‌ها: میانگین کل منتورینگ اسلامی 78/3 و شایستگی‌های پژوهشی برابر با 84/3 بوده است که بیانگر وضعیت مناسب دانشجویان است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان می‌‏‏دهد که همۀ مؤلفه‏‌های نه‌گانه منتورینگ اسلامی به جز چالش‌انگیزی، مشاوره و معاشرت علمی رابطۀ معناداری با صلاحیت­‌یابی پژوهشی دانشجویان دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر معناداری مدل بوده و نشان می‏‌دهد مقدار قابل توجهی از واریانس صلاحیت­‌یابی پژوهشی دانشجویان توسط مؤلفه­‌های منتورینگ اسلامی تبیین می‌‍‏شوند.
اصالت/ ارزش: مطالعۀ حاضر وضعیت علاملان حرفه­‌ای آیندۀ علم اطلاعات ودانش‌­شناسی و پیش‌­بینی‌پذیری آن بر اساس یکی از راهبردهای تربیتی سازگار با شرایط فرهنگی حاکم را بررسی کرده است.

 
     
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb