دانشگاه محقق اردبیلی ، husen324@gmail.com
چکیده: (285 مشاهده)
هدف: با توجه به نقش مهم عاملان اطلاعرسانی و دانششناسی در پیمایش و ارزیابی کم و کیف توسعۀ علم در سطوح مختلف نهادی و فردی، یکی از صلاحیتهای لازم برای آنها شایستگی پژوهشی است. در این راستا تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگیهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. دادههای مطالعه از 102 دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی به روش نمونهگیری طبقهای با لحاظ کردن مقاطع کارشناسیارشد و دکتری تخصصی جمعآوری شد. برای اندازهگیری شایستگیهای تحقیقاتی از زیر مقیاسهای مهارتهای انجام و مدیریت تحقیق و تفسیر و انتقال دانش پرسشنامۀ توسعۀ دانشجویان و برای گردآوری دادههای مربوط به منتورینگ از پرسشنامۀ منتورینگ اسلامی استفاده شد.
یافتهها: میانگین کل منتورینگ اسلامی 78/3 و شایستگیهای پژوهشی برابر با 84/3 بوده است که بیانگر وضعیت مناسب دانشجویان است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان میدهد که همۀ مؤلفههای نهگانه منتورینگ اسلامی به جز چالشانگیزی، مشاوره و معاشرت علمی رابطۀ معناداری با صلاحیتیابی پژوهشی دانشجویان دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر معناداری مدل بوده و نشان میدهد مقدار قابل توجهی از واریانس صلاحیتیابی پژوهشی دانشجویان توسط مؤلفههای منتورینگ اسلامی تبیین میشوند.
اصالت/ ارزش: مطالعۀ حاضر وضعیت علاملان حرفهای آیندۀ علم اطلاعات ودانششناسی و پیشبینیپذیری آن بر اساس یکی از راهبردهای تربیتی سازگار با شرایط فرهنگی حاکم را بررسی کرده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
آموزش كتابداري و اطلاعرساني دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵