XML English Abstract Print


دانشگاه محقق اردبیلی ، husen324@gmail.com
چکیده:   (192 مشاهده)
هدف: با توجه به نقش مهم عاملان اطلاع‌­رسانی و دانش‌­شناسی در پیمایش و ارزیابی کم و کیف توسعۀ علم در سطوح مختلف نهادی و فردی، یکی از صلاحیت‏‌های لازم برای آنها شایستگی پژوهشی است. در این راستا تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش منتورینگ اسلامی در توسعۀ شایستگی‌­های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی انجام شد.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. داده‏‌های مطالعه از 102 دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشتۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی به روش نمونه­‌گیری طبقه‌­ای با لحاظ کردن مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی جمع‌آوری شد. برای اندازه‌گیری شایستگی‌­های تحقیقاتی از زیر مقیاس‏‌های مهارت‏‌های انجام و مدیریت تحقیق و تفسیر و انتقال دانش پرسشنامۀ توسعۀ دانشجویان و برای گردآوری داده‌های مربوط به منتورینگ از پرسشنامۀ منتورینگ اسلامی استفاده شد. ‏
یافته‌ها: میانگین کل منتورینگ اسلامی 78/3 و شایستگی‌های پژوهشی برابر با 84/3 بوده است که بیانگر وضعیت مناسب دانشجویان است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان می‌‏‏دهد که همۀ مؤلفه‏‌های نه‌گانه منتورینگ اسلامی به جز چالش‌انگیزی، مشاوره و معاشرت علمی رابطۀ معناداری با صلاحیت­‌یابی پژوهشی دانشجویان دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر معناداری مدل بوده و نشان می‏‌دهد مقدار قابل توجهی از واریانس صلاحیت­‌یابی پژوهشی دانشجویان توسط مؤلفه­‌های منتورینگ اسلامی تبیین می‌‍‏شوند.
اصالت/ ارزش: مطالعۀ حاضر وضعیت علاملان حرفه­‌ای آیندۀ علم اطلاعات ودانش‌­شناسی و پیش‌­بینی‌پذیری آن بر اساس یکی از راهبردهای تربیتی سازگار با شرایط فرهنگی حاکم را بررسی کرده است.

 
متن کامل [PDF 737 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: آموزش كتابداري و اطلاع‌رساني
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb