Leisure Reading Habits of High School Students in Mashhad and its Affecting Factors. Research on Information Science and Public Libraries 2013; 19 (3) :387-407
URL:
http://publij.ir/article-1-995-fa.html
مسعودی میترا، رداد ایرج. بررسی وضعیت عادات مطالعۀ آزاد دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر مشهد و عوامل مؤثر بر آن
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1392; 19 (3) :387-407
URL: http://publij.ir/article-1-995-fa.html
دانشگاه پیام نور
چکیده: (10625 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش تعیین وضعیت عادات مطالعۀ آزاد دانشآموزان مقطع متوسطۀ شهر مشهد و تأثیر عوامل جمعیتشناختی (جنسیت، وضعیت اقتصادی والدین، سطح سواد والدین، وضعیت تحصیلی و گرایش به اینترنت) بر آن است.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و به روش پیمایشی توصیفی انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری تعداد 384 دانشآموز دختر و پسر مقاطع اول تا سوم بودند که با استفاده از شیوۀ نمونهگیری چندمرحلهای به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید و صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از بستۀ نرمافزاری SPSS اندازهگیری و مقدار آلفای کرونباخ آن 73/0 محاسبه شد که نشان از اعتبار کافی آن دارد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی برای پاسخ به پرسشهای اساسی و آزمون فرضیههای پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد: 1) مطالعۀ آزاد در بین فعالیتهای مورد علاقۀ دانشآموزان در اوقات فراغت جایگاه نازلی داشته است. 2) دانشآموزان بیشتر علاقهمند به مطالعۀ کتابهای داستانی و تخیلی هستند. 3) در میان عوامل بازدارندۀ مطالعه «گوش دادن به موسیقی»، «حجم زیاد تکالیف درسی»، و «تماشای تلویزیون» مهمتر از سایر عوامل هستند. 4) از نظر دانشآموزان اصلیترین مجاری دسترسی آنها به منابع مورد نیاز جهت مطالعه «کتابفروشیها» و «دوستان» و کماهمیتترین «کتابخانۀ مدرسه» بیان شده است. 5) دانشآموزان تأثیر اینترنت را بر دسترسی به منابع اطلاعاتی و مطالعاتی مورد نیاز خود زیاد میدانند. 6) بین عادات مطالعۀ دختران و پسران در برخی مؤلفهها مانند «میزان لذت بردن از مطالعه»، «میزان خرید کتب غیردرسی» و «میزان مطالعه» تفاوت معنیداری وجود دارد. و 7) میان عادات مطالعۀ دانشآموزان بر حسب میزان تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی خانواده و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در برخی از مؤلفهها تفاوت معنیداری مشاهده شد
اصالت/ ارزش: در مقالۀ حاضر برای نخستین بار در کشور رابطه میان متغیرهای «گرایش به اینترنت»، «سطح تحصیلات والدین»، «وضعیت اقتصادی خانواده» و «پیشرفت تحصیلی» با «عادات مطالعۀ دانشآموزان» مورد بررسی قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1392/9/9 | پذیرش: 1392/9/9 | انتشار: 1392/9/9
نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط نام یا پست الکترونیک در تاریخ 1397/6/16
razavisadr.h@gmail.com