A Comparison of Significant Criteria for Parents and Children in Selecting Children's Books in Mashhad
. Research on Information Science and Public Libraries 2013; 19 (3) :343-361
URL:
http://publij.ir/article-1-993-fa.html
نوکاریزی محسن، ضیغمی مجید. مقایسه میزان اهمیت ملاک های رایج انتخاب کتاب کودک برای والدین و کودکان در شهر مشهد
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1392; 19 (3) :343-361
URL: http://publij.ir/article-1-993-fa.html
دانشگاه فردوسی مشهد ، umnowkarizi@yahoo.com
چکیده: (9860 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش، مقایسه اهمیت ملاکهای رایج انتخاب کتاب کودک برای والدین و کودکان است.
روش: این پژوهش به روش ارزیابانه انجام گرفت. جامعه شامل دو گروه فرعی بود: نخست جامعه کودکان سنین 7 تا 12 سال شهر مشهد و عضو کتابخانه عمومی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جامعه دوم شامل والدین آنها بود. از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود.
یافته ها: نتایج، مناسبترین ملاکهای والدین، کودکان و ملاکهای رایج، همچنین اهمیت مؤلفههای فرعی هر کدام از آنها را مشخص کرد. والدین و کودکان هر کدام 9 مؤلفه را بهعنوان مؤلفههای پیشنهادی خود معرفی کردند. بیشترین همخوانی بین نظرات کودکان با ملاکهای رایج شورای کتاب کودک، در ملاک کیفیت زبان و شیوه نگارش و بیشترین همخوانی بین نظرات والدین با ملاکهای رایج شورای کتاب کودک، در ملاک کیفیت تصویر بود. کمترین همخوانی نظرات والدین و کودکان با ملاکهای شورای کتاب کودک در کیفیت ارائه بود. در اولویتبندی ملاکهای اصلی انتخاب کتاب، کودکان همانند والدین، کیفیت محتوا را اولویت اول، و کیفیت ارائه را اولویت آخر خود انتخاب کردند. همچنین، در انتخاب کتاب کودک تفاوت معناداری بین وزن ملاکهای والدین و کودکان وجود داشت. با این حال، بین وزن ملاکهای کودکان دختر و پسر، و نیز بین وزن ملاکهای پدرها و مادرها تفاوت معناداری وجود نداشت.
اصالت/ارزش: اهمیت این پژوهش در آشکار کردن مناسبترین ملاکهای کودکان و والدین در انتخاب کتاب کودک است. چرا که ممکن است اساس تصمیمگیری والدین و کودکان برای انتخاب کتاب کودک، ملاکهای آنها باشد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات فرهنگي دریافت: 1392/9/9 | پذیرش: 1392/9/9 | انتشار: 1392/9/9