Fadaie G, Nakhoda M. Developing Change Management Model for Iranian Academic Libraries: Delphi Study. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (3) :145-168
URL:
http://publij.ir/article-1-99-fa.html
فدائی غلامرضا، ناخدا مریم. طراحی مدل مدیریت تغییر در کتابخانههای دانشگاهی ایران: مطالعه دلفی . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1389; 16 (3) :145-168
URL: http://publij.ir/article-1-99-fa.html
دانشگاه تهران ، Mnakhoda@ut.ac.ir
چکیده: (11944 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر قصد دارد به طراحی مدل مدیریت تغییر در کتابخانههای دانشگاهی ایران بپردازد.
روش: در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش دلفی برای طراحی مدل مدیریت تغییر در کتابخانههای دانشگاهی ایران استفاده شد. روش دلفی طی سه دور بهکار گرفته شد و در این روش 22 نفر از متخصصان در دور اول شرکت کردند.
یافتهها: در نتیجه این پژوهش، مدل مدیریت تغییر در کتابخانههای دانشگاهی ایران بهدست آمد. این مدل شامل پنج مرحله اصلی است که عبارتاند از: 1) مرور وضعیت کنونی، 2) تحلیل و شناخت کاربران، 3) برنامهریزی، 4) اجرای تغییر، و 5) حفظ دستاوردهای تغییر. همچنین در هر مرحله اقداماتی لازم است انجام گیرد. اجرای آزمایشی مدل پیشنهادی پژوهش در کتابخانههای دانشگاههای مختلف، تهیه ابزار برای انجام اقدامات مدل، بررسی ترتیب و توالی انجام اقدامات، و تعیین زمان لازم برای انجام هر اقدام از جمله موضوعاتی است که میتواند در پژوهشهای آینده مورد مطالعه قرار گیرد. آشنا ساختن مدیران کتابخانههای دانشگاهی و کتابداران با مفاهیم مدیریت تغییر و تشویق به استفاده از این رویکرد در کتابخانههای دانشگاهی، راهکاری است که میتواند به بهبود اجرای تغییرات در کتابخانههای دانشگاهی و کاستن از هزینهها و دوبارهکاریها منجر شود.
اصالت/ارزش: امروزه «تغییر» در هر سازمان، پدیدهای اجتنابناپذیر بهشمار میآید. با توجه به نقش خطیر کتابخانههای دانشگاهی در امر آموزش و پژوهش، پویایی و تغییر در این کتابخانهها مقوله مهمی بهشمار میرود. کتابخانههای دانشگاهی ایران نیز به منظور پاسخگویی به عوامل درونی و بیرونی سازمان خود، از نیاز به تغییر مستثنی نیستند. «مدل تغییر»، مدیریت و پیادهسازی تغییر را تسهیل میکند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1391/5/15 | پذیرش: 1396/11/28 | انتشار: 1396/11/28