Hashemzadeh M, Yeganehfar M. Analysis of the Users’ Understanding of Icons in Graphical User Interface of Simorgh Software. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (3) :123-144
URL:
http://publij.ir/article-1-98-fa.html
هاشم زاده محمدجواد، یگانه فر معصومه. تحلیل میزان درک کاربران از نمادهای تصویری محیط رابط گرافیکی نرمافزار سیمرغ
. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1389; 16 (3) :123-144
URL: http://publij.ir/article-1-98-fa.html
دانشگاه بیرجند ، m_yeganeh@ymail.com
چکیده: (9808 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش بررسی نمادهای تصویری بهکار رفته در محیط رابط گرافیکی نرمافزار کتابخانهای سیمرغ و تحلیل میزان درک کاربران این نرمافزار در دانشگاه بیرجند از تعامل با این محیط میباشد.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. بهمنظور سنجش درک پاسخگویان از نمادهای تصویری صفحات مختلف بخش جستوجوی نرمافزار سیمرغ، 32 نماد از 4 صفحه در بخش جستجو که در دسترس جامعه مورد پژوهش بود، انتخاب و در قالب یک پرسشنامه گنجانده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: براساس سطوح پنجگانه (طیف 5 ارزشی لیکرت)، نگرش پاسخگویان نسبت به سه مؤلفه میزان اهمیت، رعایت معیارهای کاربرپسندی و کیفیت نمادهای تصویری محیط رابط گرافیکی نرمافزار سیمرغ، بهترتیب متوسط به بالا، متوسط به بالا و متوسط ارزیابی شد. همچنین درک کلی پاسخگویان از این نمادها، 5/38 درصد بود که با درک مطلوب (60 درصد) تفاوت معنیداری داشت. در میزان درک پاسخگویان مقاطع تحصیلی مختلف از نمادها، تفاوت معنیداری مشاهده نشد و همچنین نحوه درک پاسخگویان از نمادهای صفحات مختلف بخش جستوجوی این نرمافزار، همسان نبود. همچنین،
حوزه های تحصیلی و تجربه پاسخگویان در استفاده از محیط گرافیکی نرمافزار سیمرغ، در میزان درک نمادها اثرگذار بود.
اصالت/ارزش: این پژوهش ضمن طراحی پرسشنامه در زمینه ارزیابی وضعیت درک نمادهای تصویری نرمافزار کتابخانهای سیمرغ براساس مؤلفههای موردنظر و بهرهمندی از پیشینههای موجود و نظر متخصصان، این امکان را نیز فراهم آورده است تا دستاندرکاران نرمافزارهای کتابخانهای ضمن برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، با معیارهای موجود در این زمینه و اهمیت آنها بهتر آشنا شده و در تولیدات آتی خود از آنها بهره بگیرند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات روانشناسي دریافت: 1391/5/15 | پذیرش: 1396/11/28 | انتشار: 1396/11/28