هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کاربست مؤلفه های سازمان یادگیرنده در کتابخانه های عمومی استان خوزستان از دیدگاه کارکنان کتابخانههای استان است.
روش: در این پژوهش که نوعی نگرشسنجی به شمار میرود، از پیمایش توصیفی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش 200 نفر از کارکنان دارای مدرک کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابخانههای عمومی استان خوزستان بوده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون t تکگروهی، آزمون t برای گروههای مستقل و آزمون F استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر کارکنان، میزان به کارگیری مؤلفههای سازمان یادگیرنده در کتابخانه های عمومی استان خوزستان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از بین مؤلفههای سازمان یادگیرنده تنها مؤلفه «چشمانداز مشترک» بالاتر از میانگین قرار داشت. همچنین تفاوت معنیداری بین مدرک تحصیل، رشته تحصیلی، نوع مسؤلیت و جنسیت کارکنان و نظرشان در خصوص به کارگیری مؤلفههای سازمان یادگیرنده وجود نداشت.
اصالت/ارزش: امروزه کتابخانههای عمومی با ظهور فنآوریهای اطلاعاتی و تغییرات اجتماعی وسیع با تغییرات اساسی مواجه شدهاند. در چنین وضعیتی، کتابخانههای عمومی باید یاد بگیرند در محیط پر از تغییرات وسیع اجتماعی، پیشرفتهای پرشتاب فنآوری و رقابت فزاینده بهطور موفق عمل کنند. این مقاله سعی دارد ضمن پرداختن به موضوع سازمان یادگیرنده که در مباحث مدیریتی کتابخانههای عمومی کمتر بدان پرداخته شده است، نقاط ضعف و قوت کتابخانههای عمومی برای تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده را روشن کند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |