رحیمی صالح، کوکبی مرتضی، عصاره فریده، نوروزی علیرضا. تأملاتی بر نمایه سازی تصاویر: یک تصویر ارزشی برابر با هزار واژه . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1392; 19 (2) :257-276
URL: http://publij.ir/article-1-936-fa.html
دانشگاه شهید چمران اهواز ، saleh_rahimi@yahoo.com
چکیده: (11830 مشاهده)
هدف: هدف از نگارش این مقاله بررسی روشهای مختلف نمایهسازی تصاویر است. از آن جایی که یک تصویر ارزشی برابر هزار واژه دارد، مقالۀ حاضر پیرامون اهمیت تصویر و نمایهسازی آن بحث میکند.
روش: در این مقاله با بررسی و مرور متون حوزۀ نمایهسازی تصاویر بر اساس روش اسنادی (کتابخانهای) و به شیوۀ پژوهش توصیفی، رویکردهای مختلف در نمایهسازی تصاویر مورد مداقه قرار گرفته است.
یافتهها: در مقایسه با نمایهسازی متون، نمایهسازی تصاویر دارای پیچیدگیهای بیشتری است. تصاویر دارای ویژگیهای مختلف و سطوح معنایی بیشتری هستند و این خود باعث تفاوت در روشهای نمایهسازی و بازیابی تصاویر میگردد.
اصالت/ارزش: این مقاله شیوههای مختلف نمایهسازی (نمایهسازی مفهوم- محور، نمایهسازی محتوا- محور و نمایهسازی مشارکتی یا فاکسونومی) تصاویر را مورد بررسی قرار میدهد. در این مقاله همچنین ویژگیها و محدودیتهای نمایه سازی مفهوم- محور که مبتنی بر متن است و تشخیصی انتزاعی و شفاهی از مفاهیم سطح بالا (واژگان) در یک تصویر دارد، و نمایهسازی محتوا- محور که مبتنی بر پیکسل است و از الگوریتمهای رایانهای برای تشریح ویژگیهای سطح پایین (رنگ، بافت، شکل ...) استفاده میکند بررسی شده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
سواد اطلاعاتي سواد رسانهاي دریافت: 1392/6/13 | پذیرش: 1392/9/9 | انتشار: 1392/9/9