Evaluation of Librarians ICT Skills and Characterizing Affecting Factors in Yazd Public Libraries
. Research on Information Science and Public Libraries 2013; 19 (2) :169-188
URL:
http://publij.ir/article-1-931-fa.html
فرهنگ نژاد محمدعلی، بردبار غلامرضا. ارزیابی مهارتهای فنآوری اطلاعات کتابداران و تبیین عوامل مؤثر بر آن در کتابخانههای عمومی شهرستان یزد . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1392; 19 (2) :169-188
URL: http://publij.ir/article-1-931-fa.html
، mafarhang@yahoo.com
چکیده: (8242 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی مهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز کتابداران، ارزیابی نگرش کتابداران در خصوص فنآوری اطلاعات و بررسی عوامل مرتبط با مهارت آنان در این زمینه صورت پذیرفته است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری مورد بررسی شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان یزد بوده و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که به منظور بررسی مهارتهای فنآوری اطلاعات کتابداران در 4 زمینۀ اصلی مهارت در نرمافزارهای عمومی، مهارتهای سختافزاری، مهارت در نرمافزارهای کاربردی و تخصصی، و مهارتهای ارتباطاتی و جستوجوگری تدوین شده است. برای ارزیابی اهمیت و رتبهبندی مهارتهای فنآوری اطلاعات از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی و جهت بررسی فرضیهها از آزمونهای میانگین یک نمونهای، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده گردیده است.
یافتهها: بر اساس نتایج این پژوهش، مهارت در نرمافزارهای کاربردی و تخصصی، مهارت در نرمافزارهای عمومی، مهارتهای ارتباطاتی و جستوجوگری و مهارتهای سختافزاری به ترتیب به عنوان مهمترین مهارتهای مورد نیاز کتابداران شناسایی شدهاند. یافتهها نشاندهندۀ نگرش مطلوب کتابداران نسبت به فنآوری اطلاعات بوده و در بین 4 مهارت فنآوری اطلاعاتی مورد مطالعه، تنها در مهارتهای سختافزاری وضعیت مناسبی مشاهده گردید. سطح تحصیلات، آشنایی با زبان انگلیسی و نوع نگرش کتابداران نسبت به فنآوری اطلاعات نیز به عنوان عوامل تأثیرگذار بر مهارتهای فنآوری اطلاعات کتابداران شناخته شدند.
اصالت/ارزش: پایش مهارتهای فنآوری اطلاعات کتابداران و بررسی عوامل مرتبط با آن میتواند مبنای شناخت دانش فنی و رفتار حرفهای کارکنان قرار گرفته؛ گزینش، استخدام، آموزش، سیستمهای پاداش، مشاوره و ارزیابی عملکرد کارکنان را بهبود بخشیده؛ و در نهایت، ارائه خدمات مطلوبتر را در پی داشته باشد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات روانشناسي دریافت: 1392/6/13 | پذیرش: 1392/6/13 | انتشار: 1392/6/13