Pashootanizadeh M. The most Important Criteria of MARC from the Iranian MARC Experts’ Point of View
. Research on Information Science and Public Libraries 2015; 20 (4) :709-729
URL:
http://publij.ir/article-1-924-fa.html
دانشگاه اصفهان ، pashootanizade@gamil.com
چکیده: (۶۵۸۷ مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش تعیین معیارها و ویژگیهای ضروری برای یک فرمت مارک با توجه به فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین و نیازهای دنیای امروزی و تأکید بر ویژگیهای خاص برای مارک ایران است.
روش: در این پژوهش با استفاده از بررسی متون، مطالعۀ آخرین ویرایشهای مارک 21 و یونی مارک و مدارک مربوط به آنها و نتایج حاصل از نظرات صاحبنظران ایرانی، سیاههای از 22 معیار تهیه و برای صاحبنظران متخصص مارک در ایران ارسال شد تا مهمترین این معیارها را شناسایی و معیارهای دیگری را به سیاهه بیافزایند.
یافتهها: سیاههای حاوی 22 معیار برای ارزشیابی مارک ایران تهیه شد و یافتهها نشان داد که بالاترین امتیازها مربوط به معیارهای «توجه به نیازها و پیشرفتهای روز دنیا» و «در نظر گرفتن قواعد فهرستنویسی به صورت بین المللی» با میانگین 55/4 است.
اصالت/ارزش: تاکنون هیچگونه سیاهۀ کاملی که نشاندهندۀ معیارها و ویژگیهای ضروری برای مارک باشد تهیه نشده است. به علاوه سیاهۀ تهیه شده در این پژوهش دارای ویژگیهای خاص برای مارک ایران میباشد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات کودک و نوجوان دریافت: 1392/6/4 | پذیرش: 1394/2/5 | انتشار: 1394/2/5