Pandpazir M, Cheshmeh-Sohrabi M. A Survey on Information Literacy of Higher Education Students in Kermanshah University of Medical Sciences Based upon Eisenberg and Berkowitz’s Six big skills
. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (2) :115-137
URL:
http://publij.ir/article-1-89-fa.html
پندپذیر معصومه، چشمه سهرابی مظفر. بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر اساس مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1389; 16 (2) :115-137
URL: http://publij.ir/article-1-89-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، Yeganeh_a1384@yahoo.com
چکیده: (16246 مشاهده)
هدف: هدف اصلی این پژوهش، مشخص نمودن سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورۀ تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی و با کمک پرسشنامه انجام گرفته است و جامعۀ آماری آن را 181 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی (شامل 158 دانشجوی دوره دستیاری تخصصی و 23 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد) تشکیل میدهد.
یافتهها: نتایج بررسی نشان میدهد که مهارت جامعۀ پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی با میانگین نمرۀ 60/3، در راهبردهای جستوجوی اطلاعات با میانگین نمرۀ 69/3، در مکانیابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمرۀ 12/3، در استفاده از اطلاعات با میانگین 43/3، در ترکیب اطلاعات جدید با دانستههای قبلی خود با میانگین 29/3، از لحاظ ارزیابی نتیجۀ فرآیند جستوجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتیشان با میانگین 09/3 درحد مطلوبی میباشند. در نهایت، نتایج کلی پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را با میانگین 37/3 بالاتر از حد متوسط نشان میدهد.
اصالت/ارزش: این مقاله با تکیه بر مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به شناسایی توانمندیهای سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته است. و بر مبنای این مدل سعی در کشف و بررسی این که آیا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مجهز به این مهارتها هستند و آیا نیاز به کسب این تواناییها را در خود احساس میکنند این مطالعه انجام شده است.
هدف: هدف اصلی این پژوهش، مشخص نمودن سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورۀ تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی و با کمک پرسشنامه انجام گرفته است و جامعۀ آماری آن را 181 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی (شامل 158 دانشجوی دوره دستیاری تخصصی و 23 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد) تشکیل میدهد.
یافتهها: نتایج بررسی نشان میدهد که مهارت جامعۀ پژوهش در درک درست نیاز اطلاعاتی با میانگین نمرۀ 60/3، در راهبردهای جستوجوی اطلاعات با میانگین نمرۀ 69/3، در مکانیابی و دستیابی به اطلاعات با میانگین نمرۀ 12/3، در استفاده از اطلاعات با میانگین 43/3، در ترکیب اطلاعات جدید با دانستههای قبلی خود با میانگین 29/3، از لحاظ ارزیابی نتیجۀ فرآیند جستوجو در رابطه با رفع نیاز اطلاعاتیشان با میانگین 09/3 درحد مطلوبی میباشند. در نهایت، نتایج کلی پژوهش وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را با میانگین 37/3 بالاتر از حد متوسط نشان میدهد.
اصالت/ارزش: این مقاله با تکیه بر مدل شش مهارت بزرگ آیزنبرگ و برکویتز به شناسایی توانمندیهای سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته است. و بر مبنای این مدل سعی در کشف و بررسی این که آیا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مجهز به این مهارتها هستند و آیا نیاز به کسب این تواناییها را در خود احساس میکنند این مطالعه انجام شده است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات اجتماعي دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25