دوره 16، شماره 1 - ( 2-1389 )                   دوره 16 شماره 1 صفحات 62-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahfoozi M, Shabani A, Saadat R. Studying the Quality of Analytic Cataloging and Classification of Arabic Books in National Library & Archives of IR of Iran during 2001-2007. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (1) :45-62
URL: http://publij.ir/article-1-77-fa.html
محفوظی مصطفی، شعبانی احمد، سعادت رسول. بررسی کیفیت فهرست‎نویسی تحلیلی و رده‎بندی کتاب‎های عربی کتابخانۀ ملی‌جمهوری اسلامی‌ایران در طول سال‎های 1380- 1386. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1389; 16 (1) :45-62

URL: http://publij.ir/article-1-77-fa.html


دانشگاه اصفهان ، shabania@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (12416 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی فهرستنویسی تحلیلی و ردهبندی (کتابخانۀ کنگره) کتاب‌های عربی کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های 1380-1386 انجام شده است.
 روش:  در این پژوهش که در آن از روش تحقیق توصیفی از نوع مطالعۀ سندی بهره‌جویی شده، با استفاده از یک سیاهۀ‌وارسی محققساخته به گردآوری اطلاعات اقدام شد. نمونۀ مورد بررسی، شامل 300  فهرستبرگۀ کتاب‌های عربی کتابخانۀ ملی است.
یافته‌ها:  به طور کلی، در 76/83 درصد موارد، صحیح عمل شده، و در 24/16 درصد موارد صحیح عمل نشده است. در این میان، ردهبندی دارای بیشترین درصد صحت (25/86 درصد) و کمترین درصد خطا (75/13 درصد) و فهرستنویسی تحلیلی دارای کمترین درصد صحت (28/81 درصد) و بیشترین درصد خطاست (72/18 درصد). از طرفی، یافتههای آزمون Z بیانگر این نکته است که درصد صحت بسیار بالاتر از درصد خطاست، بر این اساس، کتابخانه ملی در انجام فهرستنویسی تحلیلی، و ردهبندی کتابهای عربی دارای عملکرد مطلوبی بوده است.
اصالت/ارزش: بررسی وضعیت فهرست‌نویسی و رده‌بندی کتاب‌های عربی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در یک فاصله انتشاراتی به‌نسبه گسترده می‌تواند فواید قابل توجهی از لحاظ مشخص شدن کیفیت نسبی کار در بخش خدمات فنی سازمان مذکور داشته، و در واقع انجام چنین پژوهش‌هایی هم برای محققان این حوزه و هم برای فهرست‌نویسان سراسر کشور لازم و مفید می باشد.
 
متن کامل [PDF 302 kb]   (862 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات کودک و نوجوان
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb