Tabarsa G, Mahboub S, Esmaeeli Givi M, Esmaeeli Givi H. Investigation of the Influence of Organizational Entrepreneurial Culture on Creativity and Innovation in Iran Public Libraries Foundation. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 16 (1) :5-22
URL:
http://publij.ir/article-1-75-fa.html
طبرسا غلامعلی، محبوب سیامک، اسمعیلیگیوی محمدرضا، اسمعیلیگیوی حمیدرضا. بررسی تأثیر فرهنگ کارآفرینانه سازمانی بر خلاقیت و نوآوری در نهادکتابخانههای عمومیکشور . تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1389; 16 (1) :5-22
URL: http://publij.ir/article-1-75-fa.html
دانشگاه شهید بهشتی ، r_givi@sbu.ac.ir
چکیده: (16757 مشاهده)
هدف: هدف این نوشتار، بررسی نقش فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بهعنوان عاملی اساسی برای خلاقیت و نوآوری در کتابخانه های عمومی کشور است.
روش: این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و دادههای اولیه از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. برای سنجش ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه از پرسشنامه مکگیور (2003) استفاده شد و سنجش خلاقیت و نوآوری بهوسیله پرسشنامه استاندارد اسلان پاول (2006) صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق، تمام کارکنان صف و ستاد نهاد کتابخانههای عمومی کشور (4700 نفر) است. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد 150 پرسشنامه توزیع و در نهایت 116پرسشنامه جمعآوریگردید.
یافتهها: بررسی دادههای گردآوری شده (به کمک نرمافزار 5/8 LISREL و SPSS) با استفاده از آزمون علامت و تحلیل مسیر نشان داد که فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر خلاقیت و نوآوری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون علامت نشان داد که از بین ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، بُعد ارزشمندی کار و تفریح و سرگرمی در وضعیت مطلوبی میباشند و سایر ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه شامل جسارت، تحمل انحراف خلاق، تهاجم بیثمر، ریسکپذیری، ارتباط باز، همکاری و تشریک مساعی، نوآوری پیشفعال، کلام و همچنین فرهنگ سازمانی کارآفرینانه نیز در وضعیت نامطلوبی میباشد.
اصالت/ارزش: یافتههای این پژوهش میتواند به مدیران نهاد کتابخانههای عمومی در شناسایی ضعفها و قوتهای ابعاد مختلف فرهنگ سازمانی مؤثر در خلاقیت کمک کند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/25 | انتشار: 1396/11/25