Gohari H, Rahmati-Tash M, Tajdaran M. Investigation of Application Level of Marketing Principles in Public Libraries of Tehran. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 15 (4) :125-146
URL:
http://publij.ir/article-1-71-fa.html
گوهری حمیده، رحمتی تاش مریم، تاجداران منصور. بررسی میزان استفاده کتابخانه های عمومی شهر تهران از اصول بازاریابی. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۱۳۸۸; ۱۵ (۴) :۱۲۵-۱۴۶
URL: http://publij.ir/article-۱-۷۱-fa.html
دانشگاه الزهرا (س) ، hgohari61@gmail.com
چکیده: (۱۳۸۴۰ مشاهده)
بازاریابی، یعنی جستجو برای یافتن مناسبترین بازار و بخشهایی که سازمان میتواند در آنجا خدماتی مفیدتر و مؤثرتر ارائه داده و نیاز کاربران و مراجعان خود را به بهترین شکل ممکن برطرف سازد. کتابخانه، سازمانی بازارمدار است که کلیه فعالیتهای آن با توجه به نیازهای کاربر جهت میگیرد و علاوه بر مرتفع ساختن نیازهای موجود، درصدد ایجاد نیازها و تقاضاهای جدید نیز هست. بازاریابی، کتابخانهها را هم در جهت شناخت نیازهای کاربران و هم در جهت برآورده ساختن این نیازها توانمند میکند. پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان استفاده از اصول بازاریابی در کتابخانههای عمومی شهر تهران اجرا شده است. روش پژوهش «پیمایشی توصیفی» و بر اساس مدل بازاریابی «4P» است. جامعه پژوهش کتابخانههای عمومی شهر تهران بودهاند که 30 کتابخانه زیر نظر هیات امنای کتابخانههای عمومی و 60 کتابخانه زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به صورت تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه پاسخ دادهاند. دادهها در تابستان 1387 گردآوری شده و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش نشان داد که کتابخانه های عمومی تهران از نظر کاربرد آمیختههای بازاریابی در وضعیت مناسبی نیستند و لازم است در این زمینه برنامهریزی جامعتری داشته باشند.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مطالعات كيفي دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29