دوره ۱۵، شماره ۴ - ( ۱۱-۱۳۸۸ )                   دوره ۱۵ شماره ۴ صفحات ۱۴۶-۱۲۵ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gohari H, Rahmati-Tash M, Tajdaran M. Investigation of Application Level of Marketing Principles in Public Libraries of Tehran. Research on Information Science and Public Libraries 2010; 15 (4) :125-146
URL: http://publij.ir/article-1-71-fa.html
گوهری حمیده، رحمتی تاش مریم، تاجداران منصور. بررسی میزان استفاده کتابخانه‌ های عمومی شهر تهران از اصول بازاریابی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. ۱۳۸۸; ۱۵ (۴) :۱۲۵-۱۴۶

URL: http://publij.ir/article-۱-۷۱-fa.html


دانشگاه الزهرا (س) ، hgohari61@gmail.com
چکیده:   (۱۳۸۴۰ مشاهده)
بازاریابی، یعنی جستجو برای یافتن مناسب‏ترین بازار و بخش‏هایی که سازمان می‏تواند در آن‏جا خدماتی مفیدتر و مؤثرتر ارائه داده و نیاز کاربران و مراجعان خود را به بهترین شکل ممکن برطرف سازد. کتابخانه، سازمانی بازارمدار است که کلیه فعالیت‏های آن با توجه به نیازهای کاربر جهت می‏گیرد و علاوه بر مرتفع ساختن نیازهای موجود، درصدد ایجاد نیازها و تقاضاهای جدید نیز هست. بازاریابی، کتابخانه‏ها را هم در جهت شناخت نیازهای کاربران و هم در جهت برآورده ساختن این نیازها توان‏مند می‏کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان استفاده از اصول بازاریابی در کتابخانه‏های عمومی شهر تهران اجرا شده است. روش پژوهش «پیمایشی توصیفی» و بر اساس مدل بازاریابی «4P» است. جامعه پژوهش کتابخانه‏های عمومی شهر تهران بوده‏اند که‏ 30 کتابخانه زیر نظر هیات امنای کتابخانه‏های عمومی و 60 کتابخانه زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به صورت تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه پاسخ داده‏اند. داده‏ها در تابستان 1387 گردآوری شده و با استفاده از نرم‏افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‏اند. نتایج پژوهش نشان داد که‏ کتابخانه‏ های عمومی تهران از نظر کاربرد آمیخته‏های بازاریابی در وضعیت مناسبی نیستند و لازم است در این زمینه برنامه‏ریزی جامع‏تری داشته باشند.
متن کامل [PDF 208 kb]   (۲۶۶۲ دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات كيفي
دریافت: 1391/5/12 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb