دوره 20، شماره 1 - ( 1-1393 )                   دوره 20 شماره 1 صفحات 171-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhoda M, Javadi A. Digital Storytelling in Iranian Children's Websites: Identifying Requirements. Research on Information Science and Public Libraries 2014; 20 (1) :151-171
URL: http://publij.ir/article-1-684-fa.html
ناخدا مریم، جوادی آرزو. قصه گویی دیجیتالی در وب سایت های کودکان و نوجوانان ایران: الزامات و راهکارها. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1393; 20 (1) :151-171

URL: http://publij.ir/article-1-684-fa.html


دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تهران ، mnakhoda@ut.ac.ir
چکیده:   (5318 مشاهده)
هدف: این پژوهش به بررسی الزامات و ویژگی‌های لازم برای قصه‌گویی دیجیتالی در وبسایت‌های کودکان و نوجوانان ایران می‌پردازد.
روش: در این پژوهش از روش پیمایشی و ابزار سیاهۀ وارسی شامل 5 مؤلفه و 67 مورد از الزامات برگرفته از مطالعۀ ادبیات پژوهش و مشاهده استفاده شد. همچنین در این پژوهش، 21 وبسایت ایرانی کودکان و نوجوانان که دربرگیرندۀ بخش قصه‌گویی بودند، انتخاب شدند.
یافتهها: وبسایت‌های کودکان و نوجوانان ایران، از نظر رعایت الزامات قصه‌گویی دیجیتالی، پایین‌تر از سطح متوسط قرار دارند. الزاماتی چون استفاده از یک بازی برای ساخت قصه، امکان هدایت شخصیت قصهها، امکان انتخاب و افزودن اِفِکت‌های صوتی، امکان انتخاب و افزودن اِفِکت‌های تصویری، امکان رنگ‌آمیزی، و امکان انتخاب شخصیت‌ها، که حدود 26.86 درصد از الزامات را به خود اختصاص می‌دهند، در هیچکدام از وبسایت‌ها وجود نداشتند. استفاده از عکس و تصاویر گرافیکی، امکان جستوجوی قصه‌ها بر اساس اطلاعات کتابشناختی و امکان جستوجو از طریق انتخاب تصاویر، رتبههای اول تا سوم الزامات موجود در وب سایت‌های کودکان و نوجوانان ایران بودند.
اصالت/ارزش: مفهوم قصه‌گویی دیجیتالی و آگاهیرسانی به دست‌اندرکاران کتابخانه‌های عمومی و کتابخانههای کودکان و نوجوانان دربارۀ شرایط پیاده‌سازی قصه‌گویی دیجیتالی در محیط اینترنت از موضوعات شایستۀ توجه است. این پژوهش ضمن فراهم‌ساختن آشنایی با این مفهوم، قصه‌گویی دیجیتالی را به عنوان ابزاری در جهت افزایش مطالعه و کتابخوانی مطرح می‌سازد.
 
متن کامل [PDF 740 kb]   (1985 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات روان‌شناسي
دریافت: 1392/5/17 | پذیرش: 1393/6/16 | انتشار: 1393/6/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb