دانشگاه تهران ، ghfadaie@ut.ac.ir
چکیده: (12069 مشاهده)
کتابداری و اطلاعرسانی به فقر مبانی نظری مبتلا است. تنها تعویض نام مشکلی را حل نمیکند. در واقع، کتابداری نه به لحاظ نام شایسته این رشته است و نه به لحاظ محتوا مطابقتی با مفهوم آن دارد. اگر چه در دنیای غرب با گسترش موج جدید صنعتی و نیاز روز افزون پژوهشگران به یافتن دانش، کتابخانهها بهعنوان جایگاهی برای عرضه یافتههای علمی دارای رونقی دوباره شدند، اما با ظهور فنآوری اطلاعاتی و قدرت اشاعهی اطلاعات از طریق استفاده از ابزارهای جدید الکترونیکی و نوری این توجه و رونق دستخوش چالش گردید. تا جائیکه ضرورت وجود کتابخانه به شکل سنتی آن مورد تردید قرار گرفت. این بیمهری در حالی صورت گرفت که زیربنای فنآوری جدید هم بر طبقهبندی استوار بود. نویسنده در این مقاله از شش جنبه حوزهی کتابداری و اطلاعرسانی را بررسی و دربارهی آنها پیشنهادی ارائه میکند. این شش جنبه عبارتند از: اول خاستگاه مفهوم کتابداری و اطلاعرسانی، دوم جایگاه آن در درخت دانش، سوم تعریف جامع و مانع از این رشته، چهارم دامنهی حضور و نفوذ این رشته، پنجم پیشنهاد نامی برای آن و سرانجام پیشنهاد نامهایی برای مشاغلی که این حوزه ملزم به تربیت افراد برای آن مشاغل است. روش پژوهش در این مطالعه استقراء، مطالعهی تطبیقی و تا اندازهای تحلیل محتوا است.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
پژوهشهاي نظری در كتابداري و اطلاعرساني دریافت: 1391/5/11 | پذیرش: 1396/11/29 | انتشار: 1396/11/29