دوره 14، شماره 3 - ( 8-1387 )                   دوره 14 شماره 3 صفحات 48-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Information Seeking Barriers in School Libraries and Review of Approaches. Research on Information Science and Public Libraries 2008; 14 (3) :31-48
URL: http://publij.ir/article-1-36-fa.html
سعادت رسول. موانع اطلاع‌جویی در کتابخانه‌های آموزشگاهی و بررسی راهکارها. تحقیقات اطلاع‌رسانی و كتابخانه‌های عمومی. 1387; 14 (3) :31-48

URL: http://publij.ir/article-1-36-fa.html


، saadat.rasul@gmail.com
چکیده:   (16025 مشاهده)
اساساً، رسالت آموزش و پرورش ارتقای فکری و روحی دانش‌آموزان است و چون این نهاد باید دانش‌آموزان را برای تفکر انتقادی آماده سازد، نقش کتابخانه مدرسه در این راستا، با هدف آموزش سواد اطلاعاتی مهمترین نقش است. کتابخانه‌های آموزشگاهی دیگر فقط محلی برای نگهداری کتابها نیستند و تبدیل به مراکز چندرسانه‌ای مدرسه شده اند که دانش‌آموزان را قادر می‌سازند با اطلاعاتی متنوع و وسیع به گونه‌ای معنی‌دار سروکارداشته باشند. این مراکز با کارمندانی آموزش دیده که آنها هم به نام متخصصان چندرسانه‌ای کتابخانه مدرسه شناخته می‌شوند، استفاده از منابع اطلاعاتی را نه تنها در مرکز چندرسانه‌ای مدرسه حمایت می‌کنند بلکه به ادغام این منابع در کلاسهای درس و از طریق برنامه درسی نیز کمک می‌کنند. از طرفی محققان در تحقیقات خود به این نکته پی برده‌اند که با وجود منابع اطلاعاتی غنی در کتابخانه‌های آموزشگاهی، موانعی در مقابل اطلاع‌جویی دانش‌آموزان وجود دارد که بررسی این موانع و ارائه راهکارها و الگوی عملی برای رفع آنها فواید قابل توجهی دربردارد. نوشته حاضر نیز در پی بررسی این موانع و شیوه‌های رفع آنهاست. از اینرو، ابتدا جایگاه کتابخانه‌های آموزشگاهی و سپس جایگاه کتابداران این کتابخانه‌ها در عصرحاضرمورد بررسی قرارگرفته، آنگاه با نگاهی اجمالی به مفهوم نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع‌جویی، موانعی که در مقابل اطلاع‌جویی دانش‌آموزان توسط تحقیقات گوناگون کشف شده است، بررسی میگردد. در پایان نیز برخی از راهکارهای ارائه شده توسط محققان جهت رفع این موانع مطرح می‌گردد.
متن کامل [PDF 285 kb]   (436 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: سواد اطلاعاتي سواد رسانه‌اي
دریافت: 1391/5/11 | پذیرش: 1392/5/8 | انتشار: 1392/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb