دوره 21، شماره 4 - ( 12-1394 )                   دوره 21 شماره 4 صفحات 627-605 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abdollahi M, jowkar A, torkzadeh J, Sheikholeslami R. Investigation of the Content and Process Based factors Affecting Motivation of Public Librarians of Iran (Case Study of Fars Province) . Research on Information Science & Public Libraries. 2016; 21 (4) :605-627
URL: http://publij.ir/article-1-320-fa.html
عبدالهی معصومه، جوکار عبدالرسول، ترک زاده جعفر، شیخ الاسلامی راضیه. بررسی عوامل محتوایی و فرایندی مؤثر بر انگیزش کتابداران کتابخانه‌‌های عمومی فارس. تحقيقات اطلاع‌رساني و كتابخانه‌هاي عمومي. 1394; 21 (4) :627-605

URL: http://publij.ir/article-1-320-fa.html


کتابخانه عمومی نور شهرستان زاهدان ، masoomeh.abdollahi@gmail.com
چکیده:   (4153 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نگرش کتابداران کتابخانه‏های عمومی فارس نسبت به عوامل محتوایی و فرایندی مؤثر بر انگیزۀ آنان انجام شد.
روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامۀ عوامل انگیزشی ایزدی (1390) است. جامعۀ آماری شامل تمامی کتابداران کتابخانه‏های عمومی استان فارس (227 نفر) است. با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای تصادفی، 144 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند. داده‏ها با روش‏های آماری آزمون تی و تحلیل واریانس اندازه‏گیری‏های مکرر تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‏ ها: بین تأثیر عوامل محتوایی و فرایندی انگیزش از نظر کتابداران، تفاوت معنی‌داری وجود دارد. عوامل محتوایی که آغازگر رفتارند، نسبت به عوامل فرایندی که بر فرایند انگیزش تأکید دارند، از تأثیر بیشتری برخوردار است. عوامل محتوایی مؤثر به ترتیب شامل عوامل انگیزش- بهداشت، نظریۀ z، سلسله‌مراتب نیازها، و نیازهای سه‏گانه و عزت نفس هستند. همچنین عوامل فرایندی مؤثر به ترتیب اهمیت شامل عوامل مربوط به نظریۀ اسناد، برابری، تعیین هدف و ارزش- انتظار در یک رتبه، تقویت و یادگیری اجتماعی در یک رتبه، و در نهایت ارزیابی شناختی است.
اصالت/ارزش: از مهم‌ترین مواردی که در یک سازمان باید توجه داشت، عامل انگیزه است. هر کارمند با توجه به ویژگی‌ها و تفاوت‌هایش نیازمند عوامل انگیزشی خاص خود می‌باشد. با بررسی عوامل انگیزشی مؤثر بر فعالیت کتابداران، می‏توان گامی در افزایش کارایی، بهبود رضایت شغلی و بالا بردن روحیۀ آنان برداشت.
 
متن کامل [PDF 1108 kb]   (1462 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي |
دریافت: 1392/2/30 | پذیرش: 1395/1/22 | انتشار: 1395/1/22 | انتشار الکترونیک: 1395/1/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb