Hashemzadeh M J, faramarzi M. An Inquiry in the Information Needs of Iran’s South Khorasan Public Library Users by Means of Hill’s Model. Research on Information Science and Public Libraries 2016; 22 (3) :425-449
URL:
http://publij.ir/article-1-283-fa.html
هاشم زاده محمدجواد، فرامرزی معصومه. کاربران کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی: تبیین نیازهای اطلاعاتی با تکیه بر الگوی هیل. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۱۳۹۵; ۲۲ (۳) :۴۲۵-۴۴۹
URL: http://publij.ir/article-۱-۲۸۳-fa.html
کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند ، masomehfaramarzy@yahoo.com
چکیده: (۴۸۴۷ مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی با تکیه بر الگوی مطالعه کاربران هیل بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی تا پایان مردادماه سال 1391 با برآورد تقریبی 23594 نفر بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اسپیاساس و آزمونهای تی دونمونهای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافته ها: بر اساس یافتهها، مقطع تحصیلی اکثر کاربران کتابخانههای عمومی استان دیپلم و کارشناسی بود. کاربران سطح سواد اطلاعاتی خود را بالاتر از حد متوسط اعلام کردند. مهمترین نیازهای موضوعی کاربران منابع درسی و کمک آموزشی، ادبیات و دین و مهمترین منابع کسب اطلاعات آنها به ترتیب کتاب، نشریات ادواری و اینترنت بود. انجام تکالیف و پروژههای درسی و بالا بردن معلومات عمومی بهترتیب اصلیترین انگیزههای پاسخگویان از جستوجوی اطلاعات در کتابخانه بود. روزآمد نبودن منابع و کمبود منابع اطلاعاتی و عدم دسترسی به اینترنت مهمترین موانع در رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران بودند. منابع و خدمات کتابخانهها در حد متوسط پاسخگوی نیاز کاربران بود. جنسیت و مقطع تحصیلی از عوامل مؤثر بر نیازهای اطلاعاتی کاربران بود.
اصالت/ارزش: ارزش این پژوهش، نشان دادن نقاط اساسی تأکید در تهیۀ منابع و ارائۀ خدمات است. کتابخانههای عمومی بر اساس یافتههای این پژوهش باید به کتابهای کمکدرسی و نیز به منابع و خدماتی که در انجام تکالیف درسی آنها یاریرسان باشد، تمرکز کنند و رابطۀ تکمیلی مدرسه و کتابخانۀ عمومی باید برقرار شود.
نوع مطالعه:
كمّي |
دریافت: 1391/12/22 | پذیرش: 1395/10/25 | انتشار: 1395/10/25