Farajpahlou A, Nooshinfard F, Hassanzadeh M. Performance Appraisal of Librarians by 360 Degree Feedback: the Case of Public librarians of Guilan Province, Iran
. Research on Information Science and Public Libraries 2013; 18 (4) :421-442
URL:
http://publij.ir/article-1-274-fa.html
فرج پهلو عبدالحسین، نوشین فرد فاطمه، حسنزاده مریم. ارزیابی عملکرد کتابداران به روش 360 درجه: مطالعۀ موردی کتابخانه های عمومی استان گیلان. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1391; 18 (4) :421-442
URL: http://publij.ir/article-1-274-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، Hassanzadeh_m58@yahoo.com
چکیده: (10939 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی استان گیلان، با استفاده از روش بازخورد 360 درجه صورت گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع تحلیلی و روش آن ترکیبی از مطالعۀ کتابخانهای و پیمایشی میباشد. جامعۀ پژوهش، تمام کتابداران واجد شرایط کتابخانههای عمومی استان گیلان است که بالغ بر 80 نفر بوده و از طریق سرشماری گزینش شدند. هر کتابدار را یک رئیس، یک مراجعهکننده، و یک همکار مورد ارزیابی قرار داد و یک پرسشنامه هم جهت خودارزیابی توسط خود کتابدار تکمیل گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محققساختهای بود که برای ارزیابی کتابداران از دیدگاه چهار گروه رئیس، همکار، خود کتابدار و مراجعهکننده ساخته شد. با بهرهگیری از منابع موجود و به کمک اساتید و صاحبنظران، شاخصها و گویههای مناسب جهت بهکار گیری در پرسشنامههای ارزیابی عملکرد کتابداران ساخته و یا انتخاب گردید.
یافتهها: پس از انجام ارزیابی عملکرد کتابداران و مقایسۀ نتایج حاصل از دیدگاه چهار گروه ارزیابیکننده، مشاهده گردید که در شاخص «اخلاقی- ارزشی» بین خودارزیابی کتابداران با ارزیابی سه گروه دیگر اختلاف معنیدار وجود دارد. در شاخص «فرایندی» نیز بین دیدگاه مراجعهکنندگان و دیدگاه دیگر گروههای ارزیابیکننده اختلاف معنیدار وجود دارد. در شاخص«عملکردی» و در ارزیابی کلی کتابداران بین دیدگاه چهار گروه ارزیابیکننده اختلاف معنیداری مشاهده نگردید.
اصالت/ارزش: تاکنون پژوهش پیمایشی جامعی جهت ارزیابی عملکرد کتابداران صورت نگرفته است؛ این پژوهش سعی دارد عملکرد کتابداران را به روش 360 درجه ارزیابی نماید و نتایج این ارزیابی را از دیدگاه گروههای مختلف ارزیابیکننده مقایسه نماید.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
تحليل آماري دریافت: 1391/12/13 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27