Moarrefzadeh A, Komaei M, Cheraghi Z. Study of Educational Needs of Iran Public Libraries Foundation Librarians in Khozestan Province. Research on Information Science and Public Libraries 2013; 18 (4) :402-420
URL:
http://publij.ir/article-1-273-fa.html
معرف زاده عبدالحمید، کمایی مهوش، چراغی زهره. بررسی نیازهای آموزشی کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان خوزستان. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. ۱۳۹۱; ۱۸ (۴) :۴۰۲-۴۲۰
URL: http://publij.ir/article-۱-۲۷۳-fa.html
دانشگاه شهید چمران اهواز ، z.cheraghi58@yahoo.com
چکیده: (۱۱۳۳۵ مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانههای عمومی استان خوزستان انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. در تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامهها، از آمار توصیفی استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که 43/71 درصد از کتابداران در دورههای آموزشی ضمن خدمت شرکت کردهاند. کتابداران تحولات فنآوری اطلاعات را مهمترین دلیل احساس نیاز به ارتقاء و افزایش دانش و کسب مهارتهای جدید میدانند. آنها مشکل عمده در برگزاری این دورهها را «کمبود بودجه» دانسته و لزوم آموزش را در بخشهای اینترنت، خدمات مرجع، سازماندهی مواد، خدمات بزرگسالان، خدمات کودکان، و کتابهای کمک درسی ضروری تلقی کردند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر با توجه به ضرورت توجه به نیازهای آموزش مستمر کتابداران انجام گرفته و یافتههای این پژوهش که حاوی یافتههایی دربارۀ زمینههای متنوع نیازهای آموزشی کتابداران است، میتواند در ایجاد بهبود مهارتی آنها مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
آموزش كتابداري و اطلاعرساني دریافت: 1391/12/13 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27