Bagheri M, Zamani B E, Abdollahi S M. Effectiveness of Information Counseling Courses on Information Seeking Behavior of Public Library Users: A case study. Research on Information Science and Public Libraries 2013; 18 (4) :385-400
URL:
http://publij.ir/article-1-272-fa.html
باقری مرضیه، زمانی بیبی عشرت، عبدالهی سیدمجید. تأثیر مشاورۀ اطلاعاتی بر بهبود رفتار اطلاعیابی مراجعان به کتابخانه های عمومی کشور: مطالعۀ موردی کتابخانۀ عمومی شهید توکلی فولادشهر. تحقیقات اطلاعرسانی و كتابخانههای عمومی. 1391; 18 (4) :385-400
URL: http://publij.ir/article-1-272-fa.html
نهاد کتابخانههای عمومی کشور ، marziyehbagheri10@yahoo.com
چکیده: (11845 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیر مشاورۀ اطلاعاتی بر بهبود رفتار اطلاعیابی و بهرهمندی مناسب مراجعهکنندگان کتابخانههای عمومی از منابع کتابخانهای است.
روش: در این مطالعۀ تجربی، شیوۀ اجرای پژوهش مبتنی بر مداخلۀ گروهی و مقایسۀ نتایج پیشآزمون و پسآزمون بین دو گروه منتخب آزمایش و کنترل است. جامعۀ آماری، مراجعهکنندگان عضو کتابخانۀ شهید توکلی فولادشهر اصفهان بودند که از آن میان 36 نفر با استفاده از روش نمونهگیری ساده انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند؛ سپس جلسات مشاورۀ اطلاعاتی (5 جلسۀ 90 دقیقهای) برای اعضای گروه آزمایش برگزار شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد که در نهایت دادهها با استفاده از آزمونt مستقل و به کمک نرمافزار اس پی اس اس تحلیل گردید.
یافتهها: مقایسۀ یافتهها نشانگر تفاوتی معنیدار در نمرههای کسب شده در پیشآزمون و پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در سه حوزۀ تأثیرپذیر از مشاورۀ اطلاعاتی بود. به بیان دیگر، نتایج نشان داد برگزاری جلسات مشاورۀ اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی، در بهبود دسترسی مراجعهکنندگان به منابع کتابخانهای، در بهبود رفتار اطلاعیابی مراجعهکنندگان و بر نگرش مثبت آنان در مورد اهمیت برگزاری این جلسات تأثیر بهسزایی دارد.
اصالت/ارزش: این پژوهش سعی در بیان اهمیت مشاورۀ اطلاعاتی در کتابخانههای عمومی دارد. مشاورۀ اطلاعاتی بهعنوان یک کارکرد مفید در عصر اطلاعات میتواند شاخصی برای تشخیص پویایی کتابخانههای عمومی باشد و کتابخانه را از یک انبار کتاب به یک منبع اطلاعرسانی پویا تبدیل نماید.
نوع مطالعه:
كمّي |
موضوع مقاله:
مديريت اطلاعات و مديريت دانش دریافت: 1391/12/13 | پذیرش: 1392/4/27 | انتشار: 1392/4/27